Аналіз енергетичної галузі Республіки Польща (січень 2010 р.)
Міністерство економіки РП змінює правила енергетичного контролю в РП. Триває робота над законом про енергетичну ефективність. Міністерство економіки РП планує внести до закону положення про ринкові механізми, а саме йдеться про механізми економного споживання електроенергії завдяки системі «білих сертифікатів». Сертифікати будуть свідченням того, що підприємство спожило електроенергію в ефективний спосіб. Видавати такі сертифікати буде Департамент з питань енергетичного регулювання (URE). Таким чином, відбудеться певне обмеження негативної дії сектора на навколишнє середовище, а також покращиться рівень енергетичної безпеки країни. Проект закону на сьогоднішній день знаходиться на розгляді у Комітеті Ради Міністрів РП.
Водночас, Міністерство економіки РП планує внести 30-% знижку при оплаті рахунків за електроенергію для найбідніших користувачів. Така група споживачів буде визначатись на підставі критеріїв, які відображаються в рамках Закону РП «Про соціальну допомогу». Певні знижки будуть також надані тим споживачам, які матимуть найнижчі показники споживання електроенергії і які вчасно здійснювали оплату рахунків.
Додатково, триває робота над законом, який передбачатиме принципи здійснення інвестицій в енергетичному секторі. Йдеться, зокрема, про місце розташування спеціального енергетичного обладнання для транспортування електроенергії, газу та рідкого пального.
Фонд держмайна РП незабаром оголошуватиме тендер щодо продажу акцій енергетичної групи «Energia». Тендер повинен бути оголошений у квітні-травні 2010 р. За словами заступника голови Фонду держмайна РП Яна Бурого, Фонд держмайна РП планує продати усі державні акції підприємства. Існують припущення, що групу «Energia» викупить Польська енергетична група, але у випадку, якщо запропонує найвищу ціну.
Аналітики енергетичного ринку поділились у своїх поглядах щодо оцінки купівлі енергетичної групи «Energia», вважаючи, що це може призвести до монополізації енергетичного ринку. PGE замість того, щоб направити фінансові ресурси з метою здійснення власних інвестицій за рахунок купівлі групи «Energia», буде рятувати державний бюджет.
Газ
На думку експертів, питання диверсифікація джерел постачання газу сприятиме процесу лібералізації польського енергетичного ринку. Економісти у процесі диверсифікації вбачають певну користь, якщо йдеться про лібералізацію внутрішнього ринку природного газу. Розвиток конкуренції в енергетичній галузі може призвести до зниження цін на газове пальне, надасть своєрідного імпульсу для розвитку електроенергетичної галузі РП та сприятиме ефективному розвитку усієї економіки.
Актуальний рівень забезпечення польського ринку газом є недостатньо високий. На польському ринку існує т.зв. подвійна монополія, тобто залежність від постачання газу лише з одного джерела, а також продаж газу лише одним підприємством. Додатково, за оцінками дорадчої фірми «Ernst & Young», великою проблемою польського енергетичного сектора є недостатня стабільність і неперервність постачання газу. На думку експертів фірми «Ernst & Young» саме диверсифікація джерел постачання газу може забезпечити Польщі повну енергетичну безпеку. Реалізація інвестиційних проектів щодо транскордонного сполучення, а також будівництво терміналу «LNG», яка з’єднана з державною транспортною мережею та підземними газосховищами призведе до появи нових постачальників газу.
Питання географічної диверсифікації імпорту природного газу до 2013 року у Польщі розглядається через призму будівництва газових терміналів. Президент Польщі підписав Закон РП «Про будівництво терміналу скрапленого природного газу у м. Свіноуйсцє». 24 квітня ц.р. Сейм РП ухвалив цей Закон, а 7 травня 2009 р. без внесення змін Закон був прийнятий у Сенаті РП. Таким чином, передбачається, що на рубежі 2013-2014 р.р. на польському узбережжі з’явиться термінал, який дасть можливість диверсифікувати джерела постачання газу до Польщі. Термінал у м. Свіноуйсцє надасть можливість з 2014 р. транспортувати близько 2,5 млрд.м3 газу щороку.
Інвестиції, пов’язані з терміналом будуть надходити від морського департаменту у м. Щецін, морських портів у м. Щецін і м. Свіноуйсцє, оператора газопроводу «Gaz-System», а також об’єднання «Polskie LNG».
Позиція уряду РП щодо нових директив ЄС у реформуванні газової сфери відображена у документі під назвою «Третій пакет з питань лібералізації європейського енергетичного ринку», який Польща зобов’язалась підтримувати. Даний документ передбачає, що країни-члени ЄС зможуть обрати один з трьох варіантів функціонування мережі:
- 1 – розподіл власності - об’єднані підприємства повинні будуть продати свою мережу і створити окрему юридичну особу, яка буде відповідати за управління мережею;
- 2 - незалежний оператор системи – у даному випадку підприємства можуть зберегти механізм нагляду конкретного власника над мережею транспортування газу, проте з метою лібералізації енергетичного ринку країни-члени ЄС могли б, наприклад, обрати також й незалежного оператора системи;
- 3 – незалежний оператор з питань транспортування – такий оператор забезпечує збереження принципу інтегральності щодо обігу та транспортування сировини, проте, водночас забезпечує незалежну діяльність сторін даного процесу, причому за функціонуванням даної схеми слідкує спеціальний спостережний орган. Фірми опрацьовуватимуть програму відповідності (compliance program), за виконанням якої буде спостерігати представник з питань відповідності (compliance officer).
За даними Департаменту з питань регулювання енергопостачання в РП, на підставі рішення Міністерства економіки РП, з 1 червня 2009 р. тарифи на газ для домогосподарств становлять від 1,58 злотих за один м3 до 2,35 злотих за один м3 , для підприємств – від 1,01 злотих за один м3 до 1,55 злотих за один м3 .
|