Огляд агропромислового сектору економіки Сирійської Арабської Республіки
(липень – вересень 2009 року)
Державна політика уряду Сирії у сільськогосподарській сфері, яка належить до числа базових галузей економіки з часткою 23 % у ВВП, вже довгий час визначається високим рівнем застосування інтервенційних механізмів з метою забезпечення продовольчої безпеки та доступу населення до дешевих продуктів харчування. Урядом приймаються рішення щодо підвищення закупівельних цін на основні сільськогосподарські продукти, звільнення від сплати банківських відсотків по кредитах у аграрній сфері, заснування спеціального аграрного фонду підтримки сільгоспвиробників.
З метою підвищення ефективності сільськогосподарського виробництва створений Фонд підтримки сільськогосподарського виробництва, бюджет якого на 2009 р. складає 210 млн.дол.США. Адміністрування фонду здійснюється виконавчим комітетом, до якого входять представники Міністерства сільського господарства, Агарної палати, Аграрного кооперативного банку, представники фермерів та професійної спілки. Таким чином, урядом централізовано процес надання підтримки виробникам, який раніше був розпорошений між чисельними урядовими установами.
Урядом застосовуються й інші механізми підтримки сільгоспвиробників - від ліцензування рослинництва в деяких районах до встановлення фіксованих цін на основну продукцію рослинництва та надання преференцій доступу до державного фонду насіннєвих матеріалів. Так, наприклад, за оцінками місцевих експертів, ціна на насіння пшениці на світовому ринку складає близько 547 дол.США, тоді як сирійським фермерам воно відпускається за ціною 337 дол.США/т. Крім цього, урядом надається сприяння у частині отримання засобів захисту рослин та врожаю, доступу до дешевих кредитних ресурсів, які забезпечуються через державний Аграрний кооперативний банк. Фермерам, які не забезпечені земельними ділянками, надається право оренди на пільгових умовах.
В залежності від державних потреб уряд регулює обсяги виробництва тієї чи іншої продукції рослинництва - продовольчих та технічних культур шляхом забезпечення виробників витратними матеріалами, реалізація яких субсидується, або шляхом придбання державою продукції за цінами вище світових.
Фінансова допомога також надається шляхом забезпечення збільшення субсидій фермерським господарствам на дизельне пальне, що помітним чином впливає на собівартість сільгосппродукції.
З метою підвищення рівня ефективного використання мінеральних добрив та боротьби з корупцією у цій сфері, у квітні ц.р. урядом прийняті рішення щодо лібералізації ринку мінеральних добрив, внаслідок чого відбулось зростання цін на сільськогосподарську продукцію (пшеницю – на 2,4, горох – на 2,3, чечевицю – на 1,8, томати – на 1, картоплю – на 2, бавовну – на 2,1, цукровий буряк – 0,5 сир.фунтів/кг). Як передбачається, зазначене підвищення компенсується зниженням ціни на дизельне пальне, що дозволить утримати стабільність ринку.
У відповідності до прийнятого курсу на розбудову соціально орієнтованої ринкової економіки, вирішення проблем, пов’язаних з міжнародною ізоляцією та укладання низки міжнародних угод - Угоди про асоціацію з ЄС та щодо приєднання до СОТ, урядом відповідно переглядаються деякі заходи підтримки сільськогосподарського сектору.
Субсидії на вирощування аграрної продукції, зокрема на хімікати та воду, виключені із списку заборонених заходів для країн що розвиваються. Разом з тим, реформуванню підлягає система нетарифного регулювання, якою Сирія обмежує імпорт, та існуюча державна монополія на імпорт (експорт) деяких товарних груп.
У останні три роки особливе занепокоєння в Сирії викликають низькі врожаї зернових через надзвичайно посушливу погоду.
Державною Генеральною компанією з закупівлі та переробки зернових Сирії у 2008 р. було закуплено 970 тис.т. пшениці врожаю 2008/09 рр., Генеральною компанією з розповсюдження насіннєвого матеріалу закуплено 193 тис.т. пшениці місцевого виробництва.
У 2009 р. урядом планується викупати пшеницю за ціною 420 дол.США/т., тоді як світова ціна, за оцінками місцевих експертів, наразі складає близько 245 дол.США/т. При цьому виробники стратегічної рослинницької продукції зобов’язані реалізовувати її виключно спеціалізованим державним торгівельним агентствам.
За деякими офіційними даними державні закупівлі місцевого врожаю пшениці у 2009 р. склали 2842 тис.т на загальну суму 54 млрд.сир. фунтів (1 дол.США наразі дорівнює 46,15 сир. фунтів), що значно перевищило показник минулого року, коли було закуплено трохи менше ніж 1 млн.т , при цьому у 2007 р. було закуплено зерна пшениці власного врожаю 1,5 млн.т. Добові об’єми закупівлі цього року складали близько 10,273 т., у той час як у минулому році вони складали 1,596 т.
Таким чином, як і очікувалось, урядом Сирії, незважаючи на економічні та фінансові труднощі, у 2009 р. продовжена політика підтримки місцевих виробників сільськогосподарської продукції шляхом її викупу за цінами, які значним чином перевищують світові.
Експорт пшениці Сирією (до Єгипту, Йорданії, Ємену) у 2007 р. становив 997 тис. т, у наступному 2008 р. – 120 тис.т , зменшення експорту відбулось через падіння внутрішнього врожаю. У той же час імпорт у 2007 та 2008 рр. відповідно складав 100 тис. та 1200 тис.т (Україна – 300 тис., Росія – 500 тис., Туреччина – 200 тис., Болгарія – 50 тис. тонн).
Загальна оціночна ємність елеваторів компаній державного сектору Сирії для зберігання зернових складає 3350 тис.т., у найближчі роки планується збільшення потужності елеваторів на 700 тис.т. У той же час потужності елеваторів приватного сектору складають 100 тис.т. Крім цього, існують відкриті сховища для зберігання зернових загальною ємністю 3 млн.т.
Загальні обсяги закупівлі пшениці по імпорту у 2009 р. наразі залишаються невизначеними.
|