Русскоязычный заголовок: Текущее состояние экономики Великобритании (II квартал 2010 г.)
Поточний стан економіки Великобританії (II квартал 2010 р.)
У другому кварталі 2010 року економіка Великобританії демонструвала незначне пожвавлення, підтримуючи позитивні тенденції першого кварталу. Станом на сьогодні відсутня офіційна статистика по основних макроекономічних показниках за ІІ кв. ц.р. (через технічні проблеми в Національному статистичному відомстві), але аналізуючи активність компаній та фондових ринків у першому кварталі можна стверджувати, що британська економіка поступово починає виходити з кризи та демонструє незначну, але позитивну динаміку (так, ВВП за перший квартал становив 0,3% у порівнянні з четвертим кварталом минулого року). В плані активізації підприємницької діяльності слід відзначити збільшення рівня інфляції роздрібних цін, яка у травні складала 5,1, натомість індекс споживчих цін залишився майже незмінним – 3,4%. Безробіття (за перший квартал) становить 7,9%. Торговельний баланс станом на квітень 2010 року є негативним і склав -3,3 млрд. фунтів стерлінгів. Динаміка експорту товарів за 3 місяці ц.р. (до відповідного періоду минулого року) становить 7,2%, а динаміка імпорту товарів за цей же період – 7,7%. Облікова ставка (змінена 5 березня 2009 р.) становить 0,5%.
16.06.2010 Міністр фінансів Д. Осборн представив план найбільшої за останні 13 років реформи системи регулювання і контролю за діяльністю фінансових ринків. Зокрема, до 2012 року уряд відмовиться від існуючої нині тристоронньої системи регулювання, за якої ці функції розділені між Банком Англії, Міністерством фінансів і Управлінням з фінансових послуг (УФП). Ця система неодноразово підлягала критиці у Великобританії за нездатність упередити складні ситуації, що виникають на фінансовому ринку. Таким чином, нині діючий фінансовий регулятор УФП до 2012 року припинить своє існування в теперішньому вигляді. Всі основні функції контролю будуть передані новому пруденціальному регулятору, який буде діяти як підрозділ, що підконтрольний Банку Англії.
Крім того, будуть створені незалежний Комітет з фінансової політики при Банку Англії, Агентство з захисту прав споживачів фінансових послуг та Агентство з економічних злочинів. На даний момент ці функції розкидані по цілому ряду урядових відомств та установ.
14 червня ц.р. Управлінням бюджетної відповідальності (Office of Budget Responsibility) Казначейства Великої Британії була оприлюднена доповідь, в якій передбачено перегляд оцінок стосовно прогнозів економічного зростання країни щодо їх зменшення. Крім цього, сер Алан Бадд, який очолює вказане Управління, заявив, що Уряду необхідно буде запозичити близько 155 млрд. фунтів стерлінгів (225 млрд. дол. США), що на 8 млрд. фунтів менше, ніж це було передбачено в березневому бюджеті на 2010/11р., та на 23 млрд. фунтів менше до 2014-15р.
22 червня ц.р. Канцлер Казначейства Великобританії (Міністр фінансів) Джордж Осборн представив Палаті громад бюджет на 2010-2011 фіскальний рік. У своїй доповіді Міністр дещо зменшив вже переглянуті прогнозні показники цьогорічного економічного зростання до 1,2% (а не 1,3% за даними УБПВ).
Д.Озборн акцентував увагу на двох основних моментах нової бюджетної політики: по-перше, це скорочення витрат, по-друге, збільшення податків. Значному зменшенню підлягатимуть витрати на утримання міністерств і відомств, які скоротяться щонайменше на 25% (детальний перелік скорочень буде оприлюднено у жовтні цього року), крім того, заплановано зменшення витрат у розмірі 30 млрд. ф. ст. щорічно до 2014/15 р. Заплановано зменшення майже всіх соціальних виплат, у тому числі виплати, пов’язані з вагітністю та доглядом за дитиною; крім того, грошова допомога буде надаватись тільки на першу дитину протягом дошкільного віку. Грошова допомога на утримання житла, передбачена для найбідніших верств населення, буде обмежена до рівня 400 ф. ст. на тиждень. Єдиною державною установою, яка уникне жорсткого скорочення, буде Міністерство освіти, а також Д.Осборн пообіцяв залишити допомогу на дітей на тому ж самому рівні протягом наступних трьох років.
Як було оголошено, з 4 січня 2011 р. буде здійснено збільшення податку на додану вартість, що становитиме 20% замість 17,5%. Таке збільшення, за розрахунками, додатково надасть 13 млрд. ф. ст. щорічно.
Як і передбачалося, уряд продовжуватиме поступово зменшувати податок на дохід корпорацій з поточного рівня 28% до 24% у 2014 році, що дасть змогу Великобританії утримати найнижчий рівень серед країн великої двадцятки. Урядом також буде запроваджено новий податок для банківських установ, що за розрахунками надасть додатково 2 млрд.ф.ст. щорічно, Німеччина та Франція також збираються ввести аналогічний податок. Зміни також торкнулися і неоподатковуваної суми доходу фізичних осіб на рік, наразі вона збільшена на 1000 ф.ст. і становить 7745 ф.ст., уряд і надалі планує збільшувати максимальну суму звільненого від податку доходу до 10 000 ф.ст.
Новий «надзвичайний бюджет» вже встигли охрестити «жорстким, але справедливим», але на думку експертів, заходи могли бути ще рішучішими, щоб досягнути поставлених цілей – тобто, збалансування бюджету в 2015/16 фінансовому році. Було заявлено, що у цьому році бюджетний дефіцит скоротиться до 10,1% або 149 млрд.ф.ст, та до 1,1% або 20 млрд.ф.ст у 2015/16р. (план скорочення лейбористів передбачав дефіцит 3,9% або 71 млрд.ф.ст у 2014/15р).
На 30 квітня 2010 року чистий державний борг Великобританії складав 893,4 млрд. фунтів, або 62,1% ВВП, у порівнянні з 755,4 млрд. фунтів, або 53,9% ВВП, роком раніше.
Крім того слід зазначити, що напередодні самітів «Великої вісімки» та «Групи двадцяти» в Канаді (червень 2010 р.) Великобританія окреслила пріоритетні питання, в яких вона була зацікавлена під час роботи самітів, а саме: фіскальна консолідація (скорочення бюджетного дефіциту, пошук нових ресурсів для нарощування зростання світової економіки), посилення регулювання фінансових ринків (достатня забезпеченість новим капіталом, запровадження єдиних справедливих правил гри), торговельні питання (подальше сприяння розвитку торгівлі, протидія протекціонізму, подальша лібералізація торгівлі, включаючи поточний раунд переговорів у рамках СОТ), інші питання (інституційні реформи Світового Банку та інших міжнародних банків розвитку, завершення реформ по квотах, управлінню та мандату МВФ) та заходи, спрямовані на протидію корупції.
Плани уряду щодо принципів економічної політики країни
Незважаючи на великі розходження в позиціях щодо таких важливих питань, як оподаткування, імміграція чи ядерна енергетика, новостворений коаліційний уряд Великої Британії на чолі з Прем’єр-міністром Девідом Камероном заявив про узгодження політичної програми, яка буде «стабільною та тривалою». Зокрема, коаліція прийняла плани щодо скорочення витрат уже цього року на 6 млрд. фунтів.
Плани коаліції також включають наступне:
- відмова від збільшення внесків на систему національного страхування, яке мало набути чинності наступного року;
- відмова від вступу до зони євро на час каденції нинішнього парламенту (5 років);
- запровадження стягнень збору на банківські операції;
- створення комісії з дослідження питання про розділення операцій з надання роздрібних банківських послуг та інвестиційного банкінгу;
- поступове збільшення пенсійного віку до 66 років з 2016 р. та реформування системи соціальної допомоги;
- покладення на Банк Англії прямої відповідальності за вжиття заходів із запобігання виникненню довгострокових загроз для фінансової стабільності, а також надання йому функцій щоденного нагляду за діяльністю банків;
- встановлення граничного рівня імміграції з країн, що не є членами ЄС;
- скорочення бюджету на охорону здоров’я та культуру (наприклад, міністр культури заявив, що жодна частина бюджету його відомства не застрахована від скорочень, включно з витратами на проведення Олімпійських ігор 2012 року).
Члени Кабінету прийняли також рішення про скорочення на 5% заробітної плати міністрам. Хоча зазначене рішення дозволить зекономити лише близько 3 млн. фунтів для бюджету на наступні п’ять років, багато оглядачів оцінили його значний символізм, який має продемонструвати рішучість уряду подолати найбільший за всю історію країни бюджетний дефіцит. |