Економіча політика Італії в умовах світової фінансової кризи (1квартал 2009 р.)
Огляд заходів з для мінімізації негативного впливу кризи в Італії (огляд 1-й кв. 2009 р.)
Кроки Уряду Італії на чолі з С. Берлусконі у першому кварталі 2009 року в економічній політиці реалізовувалися в умовах світової фінансової кризи, яка характеризувалася спадом виробництва, зменшенням купівельної спроможності як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринках, зниженням росту ВВП, коливанням цін на нафтопродукти, змінами валютних курсів тощо.
В рамках заходів з пошуку шляхів та ресурсів для мінімізації негативного впливу світової фінансової кризи, основана увага була приділена наступному:
· фінансовій підтримці малозабезпечених сімей і,
· як наслідок збільшенням купівельної спроможності населення, підтримці промислового сектору економіки,
· підтримці розвитку туризму Італії,
· розвитку експорту шляхом промоційної підтримки реалізації продукції «MadeinItaly»,
· підтримці сектору моди,
· погодженні заходів щодо реалізації спільного плану Уряду та регіонів Італії з будівництва.
На законодавчому рівні був прийнятий Закон №2 від 28 січня 2009 року «Щодо невідкладних заходів для підтримки сімей та підприємств, рівня зайнятості, збереження кількості робочих місць та для перепланування, в антикризових умовах, засад національної стратегії».
Закон передбачає:
· надання фінансової допомоги сім’ям у розмірі від 200 до 1 000 євро, в залежності від кількості членів та рівня доходу сім’ї,
· пільги для немовлят,
· надання допомоги для оренди житла малозабезпеченим сім’ям,
· надання кредиту для купівлі житла (рівень кредитної ставки на 2009 рік не може перевищувати 4%, держава покриватиме додаткове навантаження зі сплати відсотків за користування кредитами),
· мораторій на підвищення тарифів за користування платними автошляхами та на підвищенні вартості проїзду залізничним транспортом в межах однієї області,
· відшкодування 55% вартості робіт та обладнання, яке встановлюється для зменшення енергоспоживання під час реконструкції будівель,
· надання місячної допомоги підприємцям, які були змушенні залишити місце роботи у розмірі мінімальної пенсії,
· зниження з 1 січня 2009 року вартості електроенергії та газу для малозабезпечених сімей,
· зниження податку з доходів юридичних осіб на 3%,
· сплату ПДВ не в момент виставлення рахунку, а в момент отримання платежу,
· запровадження ПДВ на телевізійні послуги,
· запровадження п’ятнадцятирічного плану з інвестування у інфраструктуру (щорічно виділятиметься 120 млн. євро) тощо.
З метою підтримання промислового сектору економіки, Урядом Італія була прийнята Постанова Уряду Італії від 6 лютого 2009 року «Щодо підтримки промислових секторів економіки в умовах кризи», який передбачає:
· надання пільг при купівлі легкових автомобілів,
· встановлення додаткового обладнання на громадському транспорті для зменшення шкідливих викидів,
· надання пільг при купівлі меблів та домашніх електротоварів.
В рамках підтримки туристичної галузі, Урядом Італії була прийнята Постанова Уряду від 6 лютого 2009 року «Щодо заходів з підтримки розвитку туризму». Документ передбачає надання пільгових туристичних путівок для малозабезпечених сімей, в залежності від кількості членів сім’ї та їх сукупного доходу.
Разом з тим, протягом першого кварталу йшло активне обговорення шляхів підтримки сектору моди та розвитку плану будівництва. Прийняття відповідних законодавчих актів очікується найближчим часом.
Сектор моди є одним з ключових у формуванні бренду «MadeinItaly», тому його підтримка є одним з пріоритетів Уряду. Планується, що для підприємств, які працюють у цьому секторі будуть запроваджені додаткові податкові пільги та вжиті промоційні заходи з підтримки реалізації їх продукції.
Очікується, що на реалізацію плану будівництва буде виділено 550 млн. євро, які в першу чергу будуть направлені на будівництво окремих будинків для однієї чи двох сімей, які мають невисокий рівень доходів.
З метою прийняття заходів з фінансової підтримки промоційних заходів для розширення ринків збуту продукції «MadeinItaly» в умовах світової економічної та фінансової кризи у 2009 році, Національним Інститутом зовнішньої торгівлі Італії було затверджено план розвитку на 2009 рік, який передбачає збільшення бюджету до 185 млн. євро (у 2008 році – 179 млн. євро). В першу чергу, промоційна політика буде націлена на такі країни: США, Росія, Індія, Китай, Бразилія.
Протягом звітного періоду зовнішньоекономічна діяльність, як і попередні періоди, була направлена на:
· розвиток експорту італійської продукції,
· розвиток співробітництва в енергетичні галузі,
· пошук альтернативних джерел енергії тощо.
За географічним принципом італійські пріоритети залишаються бути розподілені наступним чином:
· країни „БРІК” (Бразилія, Росія, Індія, Китай),
· Європа,
· країни Перської затоки,
· США,
· Японія,
· країни Африканського континенту.
У березні 2009 р. було активізовано співпрацю з Україною. Здійснення візиту Заступника Міністра економічного розвитку А. Урсо до України у березні 2009 р. підтверджує налаштованість Італії до поглиблення співробітництва з Україною.
За словами А .Урсо, основними напрямками співробітництва може бути співпраця в наступних секторах:
· інфраструктурні проекти, особливо, в світлі організації Євро-2012,
· енергетичні проекти щодо модернізації Чорнобильської АЕС,
· видобутку вуглеводів «offshore» в Чорному морі,
· реструктуризації газопроводів та електричних мереж,
· отримання енергії з відновлювальних джерел,
· а також співробітництва в аграрному секторі.
Стратегічне зовнішньоекономічне партнерство з США має чітку реалізацію на практиці. Прикладом такої успішної співпраці є співробітництво в галузі автомобілебудування (FIAT-CHRYSLER).
Особливий акцент було зроблено на співпраці з Саудівською Аравією, що передбачає участь італійських будівельних підприємств, виробників промислового устаткування у будівництві двох міст та пов’язаних з ними шести промислових зон у пустелі. За словами Заступника міністра економічного розвитку Італії А. Урсо, десята частина із запланованих Саудівською Аравією коштів на цей проект (475 млрд. дол. США) буде направлена на замовлення у італійських підприємств.
Протягом звітного періоду було інтенсифіковано співробітництво Італії з Чорногорією, яке передбачає спільну участь підприємств обох країн у будівництві лінії електропередач, яка проходитиме під морем та з’єднуватиме Чорногорію з областю Абруццо. Вартість проекту становить 675 млн. євро.
Значна увага була приділена подальшій реалізації «Плану Африка». Як повідомив Заступник міністра економічного розвитку Італії А. Урсо, африканський континент розглядається італійськими підприємцями як можливість до розширення торгівлі та інвестування. За його словами, слід зосередитися на тих країнах Африки, де є найменша присутність європейського капіталу та зробити акцент на експорт продукції, яка становить основу бренду «MadeinItaly», а саме: меблі, одяг, продукти харчування, промислове устаткування, а також на експорті італійського ноу-хау в секторі логістики та інфраструктур. Разом з тим, сировина є основою імпорту з Африканського континенту до Італії. Протягом звітного періоду відбулися візити на рівні заступника міністра економічного розвитку Італії до Ефіопії, Танзанії, в ході яких були проведені відповідні тематичні бізнес-форуми.
З метою захисту національного бренду виробників «MadeinItaly», Італія відхилила пропозицію Комісара з питань торгівлі ЄК щодо запровадження єдиного зразку етикетки на продукцію, яка вироблена у країнах ЄС.
|