Соціально-економічна ситуація в Республіці Польща (06 – 12 лютого 2009 р.)
(За даними польської преси)
Польський злотий стає слабшим
На думку валютного стратега Ульріха Лехтмана з банку Commerzbank, польський злотий, чеська корона і угорський форинт будуть надалі послаблюватись.
Стримати процес знецінення можуть лише центральні банки цих країн, припинивши серію знижок процентних ставок.
Лехтман переконаний, що вартість злотого по відношенню до євро може знизитись додатково на 10%.
Інші економісти вказують на те, що послаблення валют країн Центрально-Східної Європи спричинене зміною не процентних ставок, а наслідками економічної кризи і виходом інвесторів з ринків, що розвиваються.
Натомість, на думку члена Ради з питань грошової політики Республіки Польща Станіслава Нєцкажа, послаблення злотого – це результат короткотермінової спекуляції. Зниження процентних ставок повинно виправити стан економіки, що допоможе польському злотому.
Інвестиції у польську інфраструктуру
Уряд Польщі визнає, що запропоновані кабінетом Прем’єр-міністра Республіки Польща Дональда Туска зміни у фінансуванні інвестицій у польську інфраструктуру – ключовий елемент плану заощаджень – збільшить дефіцит сектора державних фінансів.
Беручи до уваги припущення, що у цьому році на будівництво доріг необхідно близько 9,7 млрд. злотих, дефіцит бюджету Республіки Польща зросте приблизно на 0,8%.
Однак, за словами Міхала Боні, члена Ради міністрів Республіки Польща та Керівника постійного комітету Ради міністрів Республіки Польща, не всі механізми, які Уряд планує запровадити для здійснення інвестицій у польську інфраструктуру, збільшують дефіцит сектора державних фінансів.
Міхал Боні зауважує, що Польщі ще далеко до перевищення допустимого рівня державного боргу (ризиковий рівень – це дефіцит на рівні 50% ВВП), який за даними на кінець 2009 р. повинен сягнути лише до 48% ВВП.
До того ж, механізм запропонований кабінетом Прем’єр-міністра Республіки Польща дозволить одночасно контролювати питання необхідної суми рівня інвестицій, а також ефективно і систематично отримувати фінансові ресурси ЄС.
Міхал Боні також підкреслив, що Уряд Республіки Польща у своїх діях зосереджується на двох елементах: раціональних державних витратах і забезпеченню процесу інвестування з метою зменшити наслідки фінансової кризи.
Раціональність Уряду Республіки Польща проявляється у 3% скороченню витрат бюджету.
Фінансова допомога від МВФ
За інформацією інформаційної агенції Reuters Республіка Польща може отримати підтримку від Міжнародного валютного фонду.
Польські економісти стверджують, що фінансова допомога МВФ може стабілізувати курс і зміцнити валюту. Міністерство фінансів Республіки Польща спростувало цю інформацію.
Натомість речник МВФ вчора поінформував, що МВФ вивчає питання, яким чином допомогти країнам, які можуть відчути наслідки глобальної кризи. МВФ також вивчає, які інструменти фінансової підтримки можна застосувати у допомозі таким державам як Польща.
На думку польських економістів допомога МВФ могла б стати дуже корисною, оскільки профінансувала б дефіцит державного бюджету. Дефіцит бюджету Республіки Польща , закладений на 2009 р. становить 18,2 млрд. злотих, а сукупні кредитні потреби сягають 39,1 млрд. злотих у порівнянні з 42,7 млрд. злотих минулого року.
За словами колишнього міністра фінансів Республіки Польща Мірослава Гроніцького, якщо б Польща отримала допомогу від МВФ у сумі 5 млрд. євро, як це було у випадку з Угорщиною, польські кредитні потреби були б забезпечені.
На думку Радослава Бориса, економіста Merrill Lynch, Польща може також потребувати стабілізаційної позики для забезпечення резерву Центрального банку. Економіст пояснив, що платіжний баланс Польщі протягом останніх трьох місяців значно погіршився. Місячний дефіцит сягнув 4 млрд. євро.
Імпорт вугілля стає вигідним дляРеспубліки Польща
Для Польщі імпорт вугілля стає вигідним, оскільки коштує дешевше, ніж польський.
Беручи до уваги те, що курс долара сьогодні складає 3,6 злотих, тонна сировини на сьогоднішній день коштує 252 злотих.
Ціна імпортного вугілля відповідає ціні, яку польські шахти платять за електроенергію. Враховуючи транспортні витрати, виявляється, що польське вугілля є дешевшим лише на півдні від Варшави, натомість вже в Ольштині вигідно купувати вугілля за кордоном.
Інвестори можуть застрахувати свої інвестиції
У Республіці Польща інвестори найвище оцінюють загрозу можливих втрат.
Інвестори, які купують польські облігації, зможуть користуватись спеціальним фінансовим інструментом, який застраховує вкладені інвестиції від можливої невиплати або реструктуризації польського боргу.
Таким чином, у випадку появи польського боргу на рівні 10 млн. євро кошти страхування складатимуть 345 тис. євро (показник страхування боргу складає 345 пунктів).
Польські експерти вважають, що Польща знаходиться у дуже вигідному положенні у порівнянні з Угорщиною, Естонією або Литвою, де кошти страхування боргу перевищують 500 пунктів, проте це не означає, що Уряд Республіки Польща буде вільно продавати облігації на фінансовому ринку.
Натомість, вищі відсотки запропоновано іноземним інвесторам, які зацікавились польськими облігаціями вартістю 1 млрд. євро. На думку експертів, фінансова криза призводить до того, що Уряд Республіки Польща повинен сплачувати високі ставки за позику грошей, беручи до уваги щораз більше зниження процентних ставок.
Прогнози щодо можливого рівня іноземних інвестицій в Польщі
У 2009 р. прогнози щодо рівня іноземних інвестицій в Польщі щораз гірші.
Вартість іноземного капіталу може знизитись навіть до 7 млрд. євро.
За попередніми даними у 2008 р. загальний рівень іноземних інвестицій в Польщу склав 12 млрд. євро.
Натомість, у 2009 р. рівень іноземних інвестицій може знизитись на 40%.
Польська агенція з питань інформації та іноземних інвестицій (ПАІіЗІ) прогнозує, що у 2009 р. іноземні підприємці інвестуватимуть до Польщі від 7 до 10 млрд. євро.
За словами Президента ПАІіЗІ, через зниження світового попиту банки обмежують кредити на інвестиції, а польських інвесторів частіше порівнюють до таких країн як Казахстан або Туреччина, ніж до старих держав-членів ЄС.
Проблема полягає у тому, що польська економіка є більш залежною від іноземного капіталу, ніж високо розвинуті країни.
За підсумками минулого року ПАІіЗІ поінформувала, що їй вдалося завершити 56 інвестиційних проектів з 17 країнами на вартість 1,5 млрд. євро, з яких найбільше інвестицій надійшло із сфери аутсорсингу – 21%, машинобудування – 14%.
Надлишок в державному бюджеті Республіки Польща
За підсумками січня 2009 р. в державному бюджеті Республіки Польща з’явився надлишок у розмірі 2,8 -3 млрд. злотих.
Міністерство фінансів Республіки Польща поки що не має наміру користуватись допомогою Міжнародного валютного фонду.
За попередніми оцінками Міністерства фінансів Республіки Польща надходження від податків у січні ц.р. були кращими, ніж планувалися.
У результаті акцизного збору до державного бюджету країни надійшло близько 9 млрд. злотих замість запланованих 6 млрд. злотих, в основному завдяки підвищенню рівня акцизного збору на цигарки.
Однак з початку року гірша ситуація виглядає із надходженням коштів від сплати ПДВ (на 200 млн. злотих менше, ніж заплановано).
Міністерство фінансів Республіки Польща сподівається, що рівень росту ВВП складатиме не 3,8%, а 1,7%, однак рівень інфляції складе 1,9% замість 2,9%.
Рівень товарообігу роздрібної торгівлі Республіки Польща підвищується
Високий курс євро по відношенню до польського злотого позитивно впливає на роздрібну торгівлю.
До Польщі приїздять словаки і німці за покупками, що збільшило товарообіг польських дрібних торговців на 10%.
Від часу приєднання Словаччини до зони євро, польські магазини і базари виявились для словаків неймовірно дешевими.
У зв’язку із високим курсом євро німці також почали користуватись послугами польських магазинів і базарів. Найбільше іноземці купують продукти споживання, текстиль і вироби ручної роботи.
Можливість диверсифікації джерел постачання газу до Польщі
Консорціум фірм (серед них польська газова фірма PGNiG) планує у квітні 2009 р. подати заявку норвезьким органам влади з метою побудови нового газопроводу, який би об’єднував Норвегію, Данію і Швецію.
Газовий проект Skanled надасть можливість Польщі диверсифікувати джерела постачання сировини до Польщі.
Протягом кілька наступних тижнів зацікавлені в даній інвестиції фірми (серед них також німецька фірма E.ON) будуть вирішувати питання про форму співпраці.
Передбачається, що газопровід коштуватиме близько 1,6 млрд. дол. США , серед яких 240 млн. дол. США – витрати польської фірми PGNiG. Фірма PGNiG передбачає, що через новий газопровід можна перекачувати 2,5-3 млрд. кубічних метрів газу щороку, що складає 18% поточних потреб Польщі у даній сировині.
Про наслідки підписання валютних угод з банками
Кілька тисяч польських приватних фірм втрачають на валютних угодах з банками.
Водночас, 48 об’єднань, в яких присутній державний капітал визнали, що також хотіли виграти на валютному курсі, укладаючи угоди з банками.
За даними Державного казначейства Польщі втрати фірм у зв’язку із укладенням спеціальних угод з банками щодо встановлення сталого рівня курсу валют, складають від кілька тисяч до кілька мільйонів злотих у результаті зміни курсу на валютному ринку.
Страйки польських шахтарів
Польські шахтарі страйкують, вимагаючи підвищення заробітних плат та виплати заборгованості по заробітній платі.
Вчора відбувся страйк біля двох вугільних об’єднань в м. Катовіце, які нараховують 87 тис. працівників.
Речник однієї з вугільних компаній повідомляє, що за підсумками 2008 р. компанія втратила 37 млн. злотих, оскільки потрібно було створити резерв для сплати податку за проведення підземних робіт у розмірі 220 млн. злотих.
У результаті проведення страйків на 16-ти шахтах компанія несе втрати у розмірі 46 млн. злотих на добу.
Закупівля вугілля стає дорогим для польських енергетичних фірм
Закупівля вугілля стає дорогим для польських енергетичних фірм, а гірничі фірми не бажають розмовляти про зниження цін.
У зв’язку з цим, найбільші енергетичні фірми погрожують шахтам розірвати з ними угоди.
Міністерство фінансів підтримує їх бажання, але Міністерство економіки Польщі не допускає можливості розірвання угод з постачання пального.
Керівники найбільших енергетичних фірм стверджують, що вже опинились у безвихідній ситуації, оскільки споживачі сировини настоюють на нижчих цінах за послуги енергопостачання у зв’язку із фінансовою кризою.
Натомість, сфера енергопостачання не може переконати спілки з виробництва вугілля щодо перегляду угод щодо зміни умов постачання вугілля. В контрактах, які були укладені наприкінці минулого року, ціни на сировину підвищились на 40-50%.
Результати соціологічного опитування серед поляків про державну допомогу
За результатами проведеного соціологічного дослідження фірмою GfK Polonia ¾ поляків переконані, що допомога з державного бюджету повинна скеровуватись лише до банків, власниками яких є польський капітал.
83% поляків вважає, що під час фінансової кризи державні установи повинні купувати насамперед польські продукти.
Полякам стає щораз важче отримати кредит на помешкання
Деякі польські банки підвищили процентні ставки за користування кредитом в євро на 0,50%, у швейцарських франках – на 1,00-1,20 %.
Взяти кредит в іноземній валюті можуть лише ті клієнти банків, які отримують дохід у відповідній валюті. На сьогоднішній день важко знайти банк, який надав позику 100% вартості нерухомості при маржі нижчій 1%.
У Польщі ціна за один літр бензину може сягнути близько 4 злотих
Ріст цін на пальне у Польщі стало наслідком послаблення злотого.
На думку експерта маклерської фірми Reflex, якщо така ситуація триватиме надалі, то ціна за один літр бензину марки Eurosuper може перевищити 4 злотих.
Польський нафтовий концерт Orlen, а також група торгових підприємств Lotos підвищили гуртові ціни на пальне від 11 до 30 злотих на тисячу літрів).
Рівень економічного росту Польщі у 2009 р. може становити 1,7 – 2,0%
За даними компанії Internet Securities Businesswire, за словами Заступника міністра економіки Республіки Польща Гражини Генцлевської, динаміка економічного росту Польщі у 2009 р. становитиме близько 2,0%, а за менш оптимістичними даними – навіть 1,7%.
На думку Генцлевської прогнози щодо вищого показника економічного росту є реальними, якщо збільшиться рівень внутрішнього споживання, а також рівень інвестицій та краще використання фондів ЄС.
Приватизація польських підприємств
У 2008-2011 роках доходи з приватизації підприємств повинні скласти 30,3 млрд. злотих.
У планах Уряду Польщі з’явились додатково 62 спілки, які підлягатимуть процесу приватизації.
Серед нових підприємств, для яких Міністерство державного майна Польщі шукає нового власника, знаходяться вугільні шахти Konin і Adamów, декілька підприємств галузі автомобільного зв’язку (PKS).
Загалом у списку підприємств, приватизація яких повинна закінчитись до 2011 року, нараховується 802 підприємства.
За результатами 2008 р. доходи з приватизації склали 2,37 млрд. злотих. Приватизовано 117 фірм, а 56 проектів не було реалізовано.
Уряд Польщі інформує, що у другій половині 2008 р. у зв’язку із фінансовою кризою погіршились умови проведення процесу приватизації. Причиною стало обмеження доступу до фінансування інвестицій.
Міністерство фінансів Республіки Польща у зв’язку із складною ситуацією на фінансовому ринку планує провести процес приватизації через аукціон.
У 2009 р. передбачається, що доходи від приватизації складатимуть 12 млрд. злотих. На початку лютого ц.р. Заступник міністра державного майна Республіки Польща Ян Бури заявив, що план по приватизації на 2009 р. є реальним за умови завершення приватизації енергетичної групи Enea (до кінця III кварталу 2009 р.), а також інших енергетичних проектів.
Відповідно до плану Уряду Республіки Польща на 2008 – 2011 р.р. не будуть підлягати приватизації такі енергетичні підприємства як PGNiG SA, оператор газопроводів Gaz-System, PERN Przyjaźń, PSE-Operator SA, Державний економічний банк, спортивний тоталізатор, шахта солі «Величка».
Зростають ціни на споживчі товари
Ціни на сільськогосподарську продукцію за останній тиждень зросли.
Передбачається, що така ситуація втримається до кінця літа.
Інвестори знову звертають увагу на ситуацію на біржі сільськогосподарської продукції.
Для Польщі стане невигідним імпорт м’яса з Данії, а також подорожчає імпорт фруктів, чаю, рису, що призведе також до підвищення внутрішніх цін на фрукти.
За прогнозами Польського банку споживчих товарів, у червні 2009 р. показник росту цін на споживчі товари по відношенню до минулого року зросте на 2,2%, натомість у другій половині року ріст цін стабілізується і зупиниться на рівні 2 – 2,3%.
Подібні прогнози пропонує Інститут економіки сільського господарства і споживчого ринку Республіки Польща , який передбачає у першій половині року ріст цін на рівні 2-5% (зростатимуть ціни на м’ясо (свинину), а також м’ясо птиці).
Будівництво стадіону у Варшаві
До участі у тендері з будівництва нового Національного стадіону у Варшаві, на якому відбудеться матч-відкриття «Євро-2012», допущено 6 компаній:
- німецько-польський консорціум фірм Max Boegl Polska Sp. z o.o, Max Boegl Buunternehmung Gmbh. і Budimex Dromex SA,
- німецько-польський консорціум фірм Eiffage Budownictwo Mitex SA, Strabag і Bauglsellschaft Walter Hellmich Gmbh.,
- німецько-австрійсько-польський консорціум фірм Alpine Bau Deutschland AG, Alpine Construction Polska, Hydrobudowa Polska SA і PBG SA,
- польсько-грецький консорціум фірм Pol-Aqua SA, J7P Avax і Mostostal Warszawa SA,
- ірландсько-польський консорціум John Sisk&Son і Henpol Sp. z o.o.,
- консорціум португальських компаній і їх польських дочірніх фірм MSF Moniz da Maia, Serra&Fortunato Empreiteiros, MSF Polska Sp. z o.o., ABB-FDO Polska Sp. z o.o.
До кінця поточного тижня усі учасники мають отримати тендерну документацію. Останній термін подачі пропозицій спливає через 40 днів. Будова стадіону має розпочатися в травні 2009 року і закінчитися наприкінці червня 2011 р.
На сьогодні на згаданому об’єкті триває перший етап будівельних робіт – вирівнювання площадки і палювання ґрунту. Спілка Національний центр спорту (НЦС), яка відповідає за будівництво стадіону, стверджує, що роботи виконуються з випередженням графіка на 20%.
У зв’язку з цим розглядається варіант, щоб нинішній підрядник – фірма Pol-Aqua S.A. виконала також частину робіт з другого етапу будівництва.
Остаточне рішення з цього питання має прийняти спеціальна тендерна комісія після аналізу усіх юридичних і технічних аспектів такого кроку.
Керівництво спілки НЦС висловлює впевненість в тому, що графік будівельних робіт буде і надалі чітко дотримуватися, а стадіон буде введений в дію, як і планувалося, до кінця першої половини 2011 року.
|