Соціально-економічна ситуація в КСА (2006-2007 рр.)
Соціально-економічна ситуація в КСА, у т.ч. макроекономічні показники (обсяг ВВП, ВВП на душу населення, інфляція, зовнішньоторговельний обіг, прямі іноземні інвестиції, ППІ на душу населення, рівень безробіття, державний борг, курс валюти тощо)
Показник
|
2006
(офіційні дані Валютної агенції КСА -SAMA)
|
2007
(попередні показники – Jadwa Investment)
|
2008
(прогноз- Jadwa Investment)
|
Номінальний ВВП (млрд.дол.США)
|
349
|
377
|
413,8
|
Зростання номінального ВВП (%)
|
10,6
|
7,3
|
10,6
|
Реальний ВВП (млрд.дол.США)
|
213
|
|
|
Зростання реального ВВП (%)
|
4,3
|
3,5
|
5,5
|
ВВП на душу населення ($)
|
14 724
|
15 475
|
16 502
|
Видобуток сирої нафти (млн.бар./доба)
|
9,21
|
8,8
|
9,1
|
Середня ціна на сауд. нафту (дол.США/барель)
|
61,05
|
68,1
|
72
|
Експорт нафти (млрд. дол.США)
|
189,1
|
201,2
|
222,2
|
Ненафтовий експорт (млрд. дол.США)
|
20,6
|
28,5
|
29,7
|
Експорт (млрд. дол.США)
|
209,7
|
229,7
|
251,9
|
Імпорт (млрд.дол.США)
|
66,2
|
81,5
|
101,9
|
Торговий баланс (млрд.дол.США)
|
143,5
|
148,2
|
150
|
Державний борг внутр. (млрд.дол.США)
|
98
|
71,2
|
66,6
|
Поточний платіжний баланс (млрд.дол.США)
|
95,4
|
91,8
|
93,8
|
Інфляція купівельної спроможності(%)
|
2,2
|
4,1
|
4,7
|
Наприкінці 2007 року керівник Валютної агенції КСА (SAMA) Хамад Аль-Сайарі презентував королю КСА Абдаллі 43-й щорічний звіт SAMA щодо економічного розвитку Саудівської Аравіїв 2006 році. Згідно зазначеного звіту у 2006 році:
- Профіцит державного бюджету КСА склав 77,3 млрд. дол. США
- Зростання реального ВВП – 4,3%
- Поточний платіжний баланс – 95,4 млрд. дол. США.
Разом з тим рівень інфляції в 2006 році також встановив своєрідний рекорд – 2,2% (протягом 1986-2005 р.р. середній рівень інфляції в КСА становив лише 0,5%).
У вересні 2007 року Світовий банк переглянув місце КСА в рейтингу умов ведення бізнесу, підвищивши місце Саудівської Аравії з 38 до 23 серед 178 країн світу (Україна – 139 місце), що є найкращим показником серед країн Близького Сходу. У звіті Світового банку також зазначено, що КСА знаходиться на 7 місці серед країн світу, що найбільш динамічно та ефективно реформують свою економіку.
16 жовтня 2007 року був оприлюднений звіт Конференції ООН по торгівлі та розвитку (UNCTAD), згідно якому КСА було найбільшим одержувачем прямих іноземних інвестицій серед арабських країн у 2006 році, коли до Саудівської Аравії надійшло 18 млрд. дол. США, що на 51% більше, ніж у 2005 році. Список країн західної Азії, до яких надішли прямі іноземні інвестиції в 2006 році, очолює Туреччина (20 млрд. дол. США). Далі ідуть КСА (18 млрд. дол. США) та ОАЕ (8 млрд. дол. США). Збільшення обсягів надходження прямих іноземних інвестицій до КСА стало можливим завдяки низці заходів, які здійснило керівництво Саудівської Аравії щодо поліпшення інвестиційного клімату в країні.
Загальний обсяг прямих іноземних інвестицій, що надійшли до КСА, становив на кінець 2006 року 51,7 млрд. дол. США. Найбільші обсяги інвестицій надійшли з США (11 млрд. дол. США), Японії (8,3 млрд. дол. США) та ОАЕ (6,7 млрд. дол. США).
Прямі іноземні інвестиції були спрямовані головним чином в:
- Промисловий сектор (29 млрд. дол. США)
- Гірничовидобувний та нафтогазовий сектори (6,6 млрд. дол. США)
- Електроенергетику та водне господарство (4 млрд. дол. США)
- Фінансовий сектор (4,7 млрд. дол. США).
У 2007 році, який отримав назву „Року Дракону пустелі” з боку одного із провідних саудівських банків „Riyadh Bank” відбулось подальше зростання економічного розвитку КСА. Наприкінці 2007 року були оприлюднені попередні показники економічного та фінансового розвитку КСА за 2007 рік. За попередніми розрахунками, зростання реального ВВП КСА в 2007 році становило 3,5%, номінального ВВП – 7,3%. Зростання ненафтового промислового сектору – 5,9%. Профіцит державного бюджету КСА за підсумками 2007 року становив 47,7 млрд. дол. США (видатки – 118,1 млрд. дол. США, доходи – 165,8 млрд. дол. США). Видатки державного бюджету КСА в 2007 році на 13,5% перевищували аналогічний показник 2006 року. Державний бюджет КСА на 2007 рік ґрунтувався на середній ціні на нафту на рівні 42,5 дол. США за барель. Фактично середня ціна на саудівську нафту в 2007 році становила 68 дол. США за барель.
За попередніми розрахунками, доходи Саудівської Аравії, що були отримані від продажу нафти, досягли 201,173 млрд. дол. США. Ненафтовий експорт КСА також збільшився і становив 28,480 млрд. дол. США. Таким чином, загальний експорт Саудівської Аравії в 2007 році становив близько 229,7 млрд. дол. США. Загальний обсяг імпорту КСА в 2007 році становив близько 81,5 млрд. дол. США. Профіцит торговельного балансу досяг 148,2 млрд. дол. США. За розрахунками компанії Jadwa Investment, поточний платіжний баланс у 2007 році становив 91,840 млрд. доларів США. За попередніми розрахунками, інфляція в 2007 році становила 4,1%. Проте очікується, що остаточні показники рівня інфляції в КСА будуть вищими. У 2007 році відбулось чергове значне зменшення внутрішнього державного боргу КСА (на 26,8 млрд. дол. США), який на кінець 2007 року становить 71,2 млрд. дол. США (19% ВВП).
Зростання та структура реального ВВП (%)
Сектори
|
2006
%/ млрд.дол.США
|
2007 (попередні показники)
|
2008 (прогноз)
|
Сільське господарство
|
1,9 / 10,4
|
0
|
2,5
|
Промисловість
|
6,6 / 24,7
|
8,6
|
7,8
|
Виробництво електроенергії та опріснення води
|
6,4 / 3,4
|
4,4
|
5,5
|
Будівництво
|
7,3 / 14,6
|
6,9
|
7,5
|
Оптова та роздрібна торгівля
|
6 / 16.8
|
6
|
7
|
Транспорт та зв’язок
|
9,8 / 12
|
10,6
|
9,2
|
Фінансовий сектор
|
6 / 26,6
|
4
|
6
|
Ненафтовий приватний сектор
|
6,4 / 6,8
|
5,9
|
7,6
|
Нафтовий сектор
|
-0,2 / 59,2
|
-1,5
|
4
|
Державний сектор
|
5,7 / 38,5
|
3,4
|
4
|
Загалом
|
4,3 / 213
|
3,5
|
5,5
|
10 грудня 2007 року на спеціальній сесії Кабінету Міністрів КСА король Абдалла оприлюднив державний бюджет КСА на 2008 фінансовий рік (31 грудня 2007 – 30 грудня 2008), який в черговий раз став найбільшим державним бюджетом КСА за історію існування країни (а саме - на 7% (8 млрд. дол. США) більше за попередній). Головними показниками бюджету на 2008 фінансовий рік стало: встановити загальні доходи бюджету (прибуткову частину бюджету) у сумі 450 млрд. сауд. ріалів (120 млрд. доларів США) та встановити державні видатки бюджету в сумі 410 млрд. сауд. ріалів (109,3 млрд. доларів США).
Таким чином передбачається профіцит державного бюджету обсягом 10,7 млрд. дол. США. Очікується, що 85% загального обсягу доходів державного бюджету КСА на 2008 рік надійдуть від експорту нафти та нафтопродуктів.
У порівнянні з державним бюджетом 2007 року державні видатки збільшені на 7%. Оборона, безпека, освіта й охорона здоров’я залишаються в центрі уваги саудівського керівництва. Державні витрати на оборону та безпеку становили в 2006 році 33% і в 2007 році 35% загальних видатків державного бюджету КСА.
Асигнування державного бюджету КСА на 2008 рік розподіляються таким чином:
- 28 млрд. доларів США (25% видатків бюджету) – освіта та професійно-технічна підготовка
- 11,84 млрд. доларів США (11% видатків бюджету) – охорона здоров’я та соціальний розвиток
- 2 млрд. доларів США (11% видатків бюджету) – водне господарство, сільське господарство, розвиток інфраструктури, виконання муніципальних проектів
- 7,2 млрд. доларів США (7% видатків бюджету) – виконання нових проектів
- 4,373 млрд. доларів США (4% видатків бюджету) – транспорт та телекомунікації
- 1,866 млрд. дол. США (2% видатків бюджету) – фінансування судових установ
- 44,5 млрд. доларів США (40% видатків бюджету) – інші сектори (перш за все, оборона та безпека).
За підрахунками експертів компанії Jadwa Investment, державний бюджет КСА на 2008 рік ґрунтується на доволі консервативній середній ціні на нафту на рівні 45 дол. США за барель за умови видобутку нафти на рівні 9,1 – 9,5 млн. барелей на добу. На думку аналітиків, середня ціна на нафту в 2008 році буде на рівні 72 дол. США за барель. Таким чином, можна очікувати, що профіцит державного бюджету КСА за підсумками 2008 року буде значно більше, ніж запланований обсягом 10,7 млрд. дол. США, а саме – близько 50 млрд. дол. США.
Бюджетна статистика уряду КСА
|
Державний бюджет КСА (офіційні дані Валютної агенції КСА)(млрд.дол.США)
|
2006
|
2007
|
2008
|
Державні доходи
|
179,6
|
165,8
|
120
|
Державні видатки
|
104,9
|
118,1
|
109,3
|
Баланс
|
+77,3 (74,7+2,5)
|
+47,7
|
+10,7
|
Наразі глобальна інтеграція саудівської економіки передбачає:
- Подальше зміцнення митного союзу та спільного ринку країн-членів РСАДПЗ
- Створення великої арабської зони вільної торгівлі
- Подальшу співпрацю в рамках СОТ
- Розвиток міжнародного ісламського співробітництва та фінансування торгівлі між ісламськими країнами.
У 2007 році уряд КСА розробив програму входження до десяти найбільш конкурентоспроможних країн світу до 2010 року (у 2005 році КСА перебувало на 38 місці за цим показником). Програма спрямована на:
- Створення сприятливих умов для іноземного та національного інвестування
- Заохочення надходження інвестицій, перш за все, в такі галузі як енергетика, транспорт, наукомістке виробництво
- Впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій
- Зміцнення ролі приватного сектора економіки та розвиток малого та середнього підприємництва
- Розвиток законодавчої та регуляторної бази.
За даними Арабського валютного фонду (AMF), у 2006 році іноземною робочою силою в Саудівській Аравії було переведено за кордон близько 14 млрд. дол. США, що були отримані в якості заробітної платні. Таким чином, КСА є другою державою в світі після США (39 млрд. дол. США) за показником переказу коштів іноземцями за кордон.
У 2007 році відбулось рекордне зростання рівня інфляції в КСА. Протягом 1986-2005 р.р. середній рівень інфляції в КСА становив лише 0,5%. У 2006 році рівень інфляції встановив своєрідний рекорд – 2,2%. У 2007 році цей показник досяг 4,1%. За попередніми прогнозами експертів, у 2008 році рівень інфляції становитиме 4,7%. На думку місцевих аналітиків, головними чинниками інфляції в КСА є, перш за все, внутрішні фактори: нестача достатньої пропозиції на ринку оренди нерухомості і, як наслідок – значне зростання орендної плати; зростання цін на продукти харчування; прив’язка саудівського ріалу до долару США.
За словами керівництва Валютної агенції Саудівської Аравії, КСА не має планів щодо ревальвації національної валюти (саудівського ріалу) по відношенню до долару США, до якого з 1986 року встановлено фіксований курс (1 дол. США = 3,75 сауд. ріалів). Доходи від продажу нафти надходять у доларах США і потім конвертуються в саудівські ріали для подальших державних видатків через державний бюджет КСА. Надходження від продажу нафти становили близько 90% державного бюджету та 88% загального обсягу експорту КСА в 2006 та 2007 роках. Критики відмови від прив’язки саудівського ріалу до долару США зазначають, що ревальвація саудівського ріалу призведе до зменшення існуючого профіциту державного бюджету КСА і в майбутньому може призвести навіть до дефіциту державного бюджету. Ревальвація саудівського ріалу призведе до зменшення обсягів надходження інвестицій до КСА та конкурентоспроможності саудівського ненафтового сектору економіки. Питання прив’язки саудівської грошової одиниці до долару є питанням економічно-політичним: 1) керівництво КСА з огляду на специфіку союзницьких відносин з США усвідомлює, що ревальвація саудівського ріалу призведе до подальшого падіння долару і такий крок буде негативно сприйнято в США; 2) у 2003 році країни-члени РСАДПЗ прийняли рішення щодо створення валютного союзу до 2010 року, а прив’язка національних валют до долару США є однієї з передумов створення такого союзу.
|