Щодо макроекономічних показників САР (2008 р.)
З огляду на недосконалість сирійської статистики та її закритість по деяких показниках, підготовка матеріалів щодо економіки САР, крім окремих сирійських даних, потребує широкого використання зарубіжних джерел (Syria – CIA World Factbook, дані МВФ тощо).
У 2008 р. реальне зростання сирійської економіки склало, за оцінками іноземних експертів, від 3.1 до 4.8 %. (У 2007 р. це зростання за даними Центробанку САР склало 6,3%, у той час як МВФ оцінювало його у 4.2%). На 2009 рік прогнозується зростання ВВП на рівні 2.6%.
Намагання керівництва САР поліпшити в цілому складне економічне становище та відповідно інтегруватися до світового економічного середовища вимагають від сирійського уряду здійснювати необхідні економічні реформи, серед яких:
- зниження кредитних ставок
- відкриття приватних банків
- консолідація чисельних обмінних курсів валюти
- підвищення цін на деякі товари, на які розповсюджувалися субсидії, особливо на бензин (підвищення цін на 20% у 2007 р. та введення нормування продажу у 2008 р.) і цемент
- створення Дамаської фондової біржі, яка почала функціонувати на початку 2009 р.
Крім того, Президентом САР Б.Асадом було підписано урядовий декрет на підтримку реформи корпоративної власності, а Центробанку було надано дозвіл видавати облігації для покриття державного боргу.
Разом з тим, економіка Сирії залишається, як і раніше, під жорстким контролем держави. З огляду на слабку інтеграцію Сирії до міжнародної фінансово-економічної системи, її економіка наразі лише частково відчуває наслідки світової економічної кризи.
Водночас в країні продовжують розвиватися кризові явища, зумовлені внутрішніми факторами, які пов’язані із невирішеністю комплексу життєво важливих соціально-економічних питань.
Негативний вплив на загальну соціально-економічну ситуацію в Сирії створюють такі фактори:
- низькі темпи приросту ВВП, які за зарубіжними оцінками складають не більше 4.8% (2008), за сирійськими даними 6,5%. На думку місцевих експертів, для стабільного розвитку країни і головне - для забезпечення населення робочими місцями необхідне щорічне зростання реального ВВП в межах 5 - 6%
- високі темпи інфляції (15,7%)
- високий рівень безробіття (близько 9%)
- зростання бюджетного дефіциту (4.83 млрд. дол.. СШАу 2009 році, 9.4% від прогнозного ВВП)
- швидкі (в середньому 2,13% на рік) темпи зростання чисельності населення, яке складає наразі близько 20,18 млн., що створює потужний тиск на економіку та внутрішні ресурси країни
- висока частка населення, яке перебуває за межею бідності (близько 11,9%)
- наявність на території Сирії значної кількості іракських (близько 1,5 млн.) та палестинських (до 500 тис.) біженців
- дефіцит водопостачання
- екологічні проблеми (зростання промисловості, забруднення води тощо)
За офіційними сирійськими даними, декретом Президента Сирії затверджений бюджет на 2009 рік в об’ємі 685 млрд. сир. фунтів, що на 14.2% перевищує бюджет минулого року.
Бюджет був сформований із розрахунку ціни 51 дол.США/бар на легку нафту та 42 дол. США/бар на важку нафту. Зважаючи на те, що ціни на нафту впали нижче прогнозних показників, виконання бюджету наразі стикається з труднощами. За словами міністра фінансів Сирії М. Хусейна, падіння ціни на нафту на 1 дол. США призведе до збільшення дефіциту бюджету на 4 млрд. сир.фунтів (85 млн. дол. США). Доречно відзначити, що доходна частина бюджету нафтового сектору, яка включає податки нафтових компаній, як планується, становитиме 110 млрд. сир. фунтів або 27% доходної частини бюджету.
Для сирійської економіки, на думку міністра фінансів країни, в цілому падіння ціни на нафту є позитивним фактором, оскільки останнім часом сирійський імпорт нафтопродуктів перевищує експорт сирої нафти.
Інвестиційна складова бюджету збільшується у порівняння з 2008 роком на 19.5% до 275 млрд. сир. фунтів і складатиме 40% видаткової частини бюджету.
На протязі останніх років прийнято багато законів та декретів Президента Сирії, якими зроблені перші кроки щодо формування соціально орієнтованої моделі ринкової економіки, сприяння розвитку експорту та імпорту, захисту споживачів та запобігання монополіям.
Дохідна частина бюджету збільшується до 458 млрд. сир. фунтів з 407 млрд. сир.фун. у 2008 році, але у меншій ступені ніж зростуть видатки. Таким чином рекордний дефіцит бюджету 2008 року знову буде перевищений та складатиме 227 млрд.сир. фунтів, або 9.25% ВВП, який очікується на рівні 2443 млрд. сир. фунтів. На думку місцевих експертів, дефіцит бюджету можливо буде нижче очікуваного рівня з огляду на те, що інвестиційна складова витратної частини, фінансується не в повному обсязі.
Податкові надходження до бюджету, як очікується, збільшаться на 9.5% до 240 млрд. сир. фунтів, при цьому прямі податки складатимуть 195 млрд. сир.фунтів (+10.8%), непрямі – 44 млрд.сир.фунтів (+4.7%).
За оцінками іноземних експертів, ріст ВВП Сирії у 2008 склав 4.8%, у 2009 очікується його зростання на рівні 2.6 відсотка, на 2010 рік прогнозується 3.6%. Індекс споживчих цін у 2008 році дорівнював 15,7%, у 2009 очікується на рівні 7.9%.
Основними чинниками скорочення темпів зростання ВВП є падіння попиту на зовнішніх ринках, скорочення та обмеження витратних частин державного бюджету у зв’язку з падінням доходів у нафтогазовому секторі, третій поспіль неврожай, обумовлений посухою. Оптимістичні оцінки на 2010 рік пов’язуються з можливим пожвавленням світового ринку. Причинами очікуваного скорочення темпів інфляції в Сирії є загальна ситуація падіння цін на світовому ринку споживчої продукції.
Бюджет сформовано із розрахунку обмінного курсу 47 сир. фунтів за 1 дол.США.
у млрд. сирійських фунтів
|
Поточні витрати
|
Інвестиційні витрати
|
Загалом
|
Загальні послуги
|
8,594
|
4,321
|
12,915
|
Юстиція та центральна адміністрація
|
77,688
|
44,688
|
122,376
|
Національна безпека
|
99,316
|
2,148
|
101,464
|
Закордонні справи та інформатизація
|
8,119
|
2,057
|
10,176
|
Вища освіта
|
19,602
|
9,049
|
28,651
|
Освіта
|
44,105
|
9,505
|
53,610
|
Культура
|
1,555
|
580
|
2,135
|
Соціальне забезпечення
|
6,239
|
2,861
|
9,100
|
Економіка та фінанси
|
110,324
|
2,717
|
113,041
|
Сільське господарство
|
6,968
|
23,878
|
30,846
|
Видобувна промисловість
|
134
|
21,472
|
21,606
|
Виробнича промисловість
|
713
|
9,285
|
9,998
|
Електроенергія, Газ, Вода
|
86
|
41,455
|
41,541
|
Будівництво
|
125
|
970
|
1,095
|
Торгівля
|
750
|
2,633
|
3,383
|
Транспорт, Комунікації, Зберігання
|
682
|
36,337
|
37,019
|
Фінанси, Страхування, Нерухомість
|
0
|
4,334
|
4,334
|
Резервний фонд капітальних інвестицій
|
0
|
55,710
|
55,710
|
Фонд стабілізації цін
|
25,000
|
0
|
25,000
|
Інші
|
0
|
1,000
|
1,000
|
Загалом
|
410,000
|
275,000
|
685,000
|
|
2007
|
2008
|
2009
|
Загальні прибутки
|
504
|
407
|
458
|
Загальні видатки
|
588
|
600
|
685
|
Поточні видатки
|
259
|
285
|
410
|
Інвестиційні видатки
|
258
|
230
|
275
|
Згідно з оцінками уряду САР, для стабільного розвитку країни продовж 2008-2010 рр. необхідно залучити до 35 млрд. дол. США зовнішніх запозичень, що видається малоймовірним в умовах світової фінансової кризи.
Незважаючи на викладене, існує достатньо підстав розраховувати, що навіть із урахуванням потенційних ускладнень, очікуваних від світової економічної кризи, ситуація в Сирії залишатиметься відносно стабільною. Системі політичної влади, яка базується на домінуванні однієї партії, відсутності опозиції та одноосібному керівництві сильним лідером, скоріше за усе, вдасться утримувати контроль за усіма сферами життя сирійського суспільства.
Основні макроекономічні показники
Демографічні дані
|
|
Населення
|
20178485 (2008 р.)
|
Темпи зростання населення
|
2,13% (2009 р., оціночно)
|
Народжуваність
|
26,57 на 1 тис.населення
|
Смертність
|
4,68 на 1 тис.населення
|
ВВП
|
|
ВВП (за паритетом купівельної спроможності)
|
96,53 млрд.дол.США (2008 р.,оцін.)
|
ВВП (за офіційним обмінним курсом) ВВП (реальні темпи зростання) (2,4% (2008 р., оцін.)
|
44,49 млрд.дол.США (2008 р., оцін.)
|
ВВП на душу населення
|
4800 дол.США (2008 р., оцін.)
|
ВВП (розподіл по секторах -2008 р., оцін.)
|
|
сільське господарство
|
22,2%
|
промисловість
|
27,9%
|
сфера послуг
|
49,6%
|
Робоча сила
|
|
Робоча сила (по секторах) (2008 р., оцін.):
|
5,547 млн.(2008 р., оцін.)
|
сільське господарство
|
19,2 %
|
промисловість
|
14,5 %
|
сфера послуг
|
66,3%
|
Рівень безробіття
|
9%, (2008 р., оцін.)
|
Інвестиції (усього)
|
22,6% ВВП
|
Бюджет (2009):
|
|
доходи
|
9,74 млрд.дол.США
|
витрати
|
14,57 млрд.дол.США
|
Внутрішній борг
|
41,2% ВВП (2008 р., оцін.)
|
Рівень інфляції (споживчі ціни) (2008 р.,)
|
15.7%
|
(2009 прог)
|
7.9%
|
Грошово-кредитні показники:
|
|
Грошова маса (30 вересня 2008 р.)
|
14,29 млрд.дол.США
|
Квазі-грошова маса (30 вересня 2008 р.)
|
25,67 млрд.дол.США
|
Внутрішнє кредитування (31 грудня 2006 р.)
|
50,92 млрд.дол.США
|
Темпи росту промисловості (2008 р., оцін.)
|
3,2%
|
(2009, прог)
|
3,9%
|
Електроенергія:
|
|
виробництво (2007 р.);
|
40,5 млрд.квт.г
|
споживання (2007 р.)
|
39,5 млрд.квт.г.
|
експорт (2007 р., оцін.)
|
991 млн.квт.г.
|
імпорт (2007 р.,оцін.)
|
1,4 млрд.квт.г
|
Нафта:
|
|
виробництво (2008 р., оцін.)
|
381600 баp/добу
|
споживання (2007 р., оцін.).
|
229000 бар/добу
|
експорт (2008 р., оцін.)
|
155000 бар/добу
|
імпорт (2007 р., оцін.)
|
160000 бар/добу
|
підтверджені запаси (1 січня 2008 р., оцін.)
|
2,5 млрд.бар
|
Природний газ:
|
|
виробництво (2008 р., оцін.)
|
6,5 млрд.куб.м.
|
споживання (2008 р., оцін.)
|
4,4 млрд.куб.м.
|
експорт та імпорт
|
дані відсутні
|
підтверджені запаси (1 січня 2008 р., оцін.)
|
240,7 млрд.куб.м.
|
Зовнішня торгівля
|
|
Експорт (2008 р., оцін.):
|
13,12 млрд.дол.США
|
Товарна структура експорту
|
сира нафта, продукти нафто- перегонки, корисні копалини, бавовна, текстиль, одяг, м’ясо та жива худоба, пшениця.
|
Основні споживачі
|
Ірак – 30%, Ліван – 10%, Німеччина – 9,7%, Італія-8%, Єгипет - 5,5%, Саудівська Аравія-5,2%, Франція – 4,9% (2007 р.)
|
Імпорт (2008 р., оцін.):
|
14,32 млрд.дол.США
|
Товарна структура імпорту
|
продукція машинобудування, транспортне обладнання, енергетичне обладнання, продукти харчування та худоба, метали та виробі з металів, продукція хімічної промисловості, пластмаси, пряжа, папір.
|
Основні постачальники
|
Саудівська Аравія -12%, Китай-8,7%, Єгипет-6,2%, Італія-6%, ОАЕ-5,9%, Україна-4,8%, Росія-4,8%, Німеччина-4,7%, Іран-4,3% (2007 р.)
|
Золотовалютні резерви (31 грудня 2008 р., оцін.)
|
6,104 млрд.дол.США
|
Зовнішній борг (31 грудня 2008 р., оцін.)
|
6,72 млрд.дол.США
|
Обмінний курс сирійської валюти (сирійський фунт) до долара США)
|
47,5 (2009 р.), 46,5281 (2008 р.), 50,0085 (2007 р.), 51,689 (2006 р.), 50, (2005 р.), 48,5 (2004 р.)
|
|