Русскоязычный заголовок: Сотрудничество Чехии с международными экономическими и финансовыми организациями (2009 – март 2010 г.)
Співробітництво Чехії з міжнародними економічними та фінансовими організаціями (2009 – березень 2010 р.)
У 2010 р. Чеська Республіка продовжує розвивати співробітництво з міжнародними економічними і фінансовими організаціями. Найбільш важливе значення для розвитку економіки Чехії має її членство в ЄС, СОТ, ОЕСР, а також участь в роботі МВФ і Світового банку.
ЄС
З моменту вступу ЧР до ЄС (01.05.2004 р.) припинено дію всіх багатосторонніх регіональних і двосторонніх торговельних угод, укладених нею раніше. На Чехію, як на члена ЄС, повністю поширюються двосторонні та багатосторонні, а також регіональні торговельні угоди, укладені Євросоюзом, у тому числі, преференційні угоди.
Завдяки багаторічній і цілеспрямованій підготовці активно здійснюється економічна інтеграція Чехії в Європейський Союз. Одним з найважливіших завдань ЧР у сфері взаємин з ЄС є створення ефективного механізму отримання фінансування зі структурних фондів Євросоюзу.
На 2007-2013 рр. Чехії з європейських фондів виділено 26,7 мільярда євро (у зв'язку з фінансовою кризою Чехія планує використовувати деякі з наданих їй коштів достроково). Пріоритетними залишаються проекти, метою яких є підвищення конкурентоспроможності, поліпшення інфраструктури та стану навколишнього середовища.
У зв'язку з тим, що при вступі Чехії до Євросоюзу по окремих розділах були встановлені перехідні періоди, їх тематика в даний час продовжує залишатися предметом переговорів. Зокрема, щодо розділу «Вільне пересування людей» - країни-члени Євросоюзу можуть протягом 7 років в односторонньому порядку або на основі двосторонніх домовленостей застосовувати обмежувальні заходи щодо допуску чеської робочої сили на свої ринки праці. При цьому, у сфері підприємницької діяльності, включаючи надання послуг, перехідні періоди не передбачені.
Ринок праці ЄС без обмежень відкритий для чеської робочої сили Ірландією, Швецією, Великобританією, Португалією, Іспанією, Фінляндією, Голландією. Інші країни-члени ЄС (Австрія, Німеччина, Франція) поки що обмежують доступ чеської робочої сили на свої ринки праці.
Оскільки на Чеську Республіку поширюються положення Шенгенської угоди, чеські громадяни мають право вільно пересуватися по всій території ЄС.
Згідно з розділом «Вільний рух капіталу», Чехія домоглася відстрочення до 2009 року скасування обмежень на придбання нерухомості нерезидентами. Проте і в 2009 році це питання не було вирішено (відповідний законопроект був відхилений Парламентом Чеської Республіки).
На придбання сільськогосподарських земель іноземними фізичними та юридичними особами в ЧР діє мораторій до 2011 р.
Значні відстрочки також надані Євросоюзом Чехії в сфері захисту навколишнього середовища, зокрема, до кінця 2010 року - за нормами забруднення стічних вод.
СОТ
Чеська Республіка є членом Світової організації торгівлі (СОТ) з моменту її заснування (з 1995 року) і учасником всіх його багатосторонніх угод.
З моменту членства Чеської Республіки в ЄС, будучи членом СОТ, Чехія не виступає у цій міжнародній економічній організації самостійно, оскільки єдина зовнішньоторговельна політика ЄС формується в Брюсселі.
ЧР зацікавлена в подальшому зниженні тарифів і лібералізації регулювання нетарифних заходів у сфері торгівлі промисловими товарами у розвинених країнах і країнах, які розвиваються; усуненні тарифних бар'єрів, що перешкоджають чеським підприємствам у просуванні їх продукції на закордонні ринки.
У торгівлі сільськогосподарської продукцією Чехія вважає важливим досягти згоди про належний рівень підтримки сільгоспвиробників в окремих країнах.
Водночас, ЧР зацікавлена в максимально широкому відкритті ринку послуг, що послужило б новим імпульсом для розвитку підприємницького сектора в країні.
У відповідності до цих принципів, Чехія активно бере участь у виробленні спільної стратегії Євросоюзу в переговорному процесі СОТ. Однією з чеських ініціатив, реалізованих нею в СОТ, стало рішення про початок переговорів ЧР щодо застосування додаткових заходів по захисту географічних назв, якими маркується харчова продукція. Зобов`язання та рішення, що випливають з угод СОТ, відбиваються на чеській економіці у зв'язку з проведенням єдиної торговельної політики ЄС. На Чехію, як країни-члена ЄС, повністю поширюються всі рішення СОТ, прийняті з торговельних спорів, що проводяться в рамках СОТ з ініціативи Євросоюзу чи проти нього, оскільки ЄС виступає в цій організації як єдиний член.
ЧР активно бере участь в багатосторонніх переговорах з питань регулювання світової торгівлі та прийняття до СОТ нових членів, зокрема, Чеська Республіка завжди підтримувала приєднання України до СОТ.
У Чехії, на відміну від окремих членів ЄС, відсутні проблеми, пов'язані з експортними митами на деревину, але є інтерес до експортних мит на брухт металів, тому що чеські сталеливарні підприємства частково працюють і на української сировині, тому Чехія відстоює свою позицію з цього питання.
Питання імпортних квот на куряче м'ясо не входять в розряд пріоритетних для ЧР, оскільки поставки цієї продукції в Україну не здійснювала. Аналогічні питання щодо яловичини і свинини Чехію цікавлять, але вона не має наміру робити будь-які кроки в цьому напрямку, скоріше, вона прагне до того, щоб Україна виконувала вимоги СОТ у сфері санітарних та фітосанітарних правил.
ОЕСР
Чехія є державою-членом Організації економічного співробітництва та розвитку з 1995 року, від свого імені (не в рамках свого членства в ЄС) бере активну участь у роботі над проектами в області державної підтримки експорту, розвитку електронної торгівлі, вдосконалення управлінських структур компаній та інше
Особливу увагу ЧР приділяє діяльності ОЕСР у сфері міжнародної інвестиційної співпраці, надання експортних кредитів, захисту навколишнього середовища. Чехія надає рекомендаціям ОЕСР важливе значення, оскільки вони заповнюють недостатній рівень власних економічних досліджень і розробок зі створення сучасної моделі ринкової економіки і дозволяють заощаджувати фінансові та матеріальні ресурси.
ЧР прийняла критерії ОЕСР з оцінки впливу господарських об'єктів на екологію. Уряду Чехії були адресовані конкретні рекомендації щодо поліпшення екології, включаючи проведення відповідної податкової реформи і скасування дотацій на проекти, які несприятливо впливають на навколишнє середовище і здоров'я населення. Більшість рекомендацій ОЕСР включається до концептуальних документів Уряду ЧР та окремих державних органів виконавчої влади.
МВФ, СБ
У поточному році Чехія продовжує активне співробітництво з Міжнародним валютним фондом та Світовим банком. На даний час, Чеська Республіка отримує від МВФ технічну допомогу, яка полягає в наданні рекомендацій Міністерству фінансів ЧР і Чеському національному банку з питань валютно-фінансової політики країни.
Світовий банк також представляє Чехії технічну допомогу на різні проекти (зокрема, з реформи пенсійного забезпечення) і Чеська Республіка має право претендувати на гранти по проектах захисту навколишнього середовища. Співпраця з Міжнародним банком являє собою, в основному, проведення експертами банку досліджень чеської економіки, насамперед фінансового ринку, з подальшим наданням відповідних рекомендацій.
|