Проблемні питання 2-стор. торговельно-економічного співробітництва між Україною та Іраком
(інформаційна довідка)
На сьогодні існує низка проблемних питань, які певним чином негативно впливають на розвиток відносин у сфері розвитку двостороннього економічного співробітництва між Україною та Республікою Ірак.
Безпекова ситуація.
Безпекова ситуація в Республіці Ірак залишається напруженою. Найчастіше терористи здійснюють збройні напади, теракти та інші насильницькі дії проти місцевих політичних діячів, чиновників та ін. Нападам піддаються представники іракської інтелігенції, юристи, викладачі вищих навчальних закладів, іноземці, що працюють у країні, та підприємці. Крім цього, теракти здійснюються і на об’єктах народного господарства. Викрадення людей та «рекет» в Іраку продовжує вважатися прибутковим бізнесом, боротьба з яким поки що не привела до помітних результатів.
Всі ці чинники негативно впливають на налагодження та розвиток двосторонніх торговельно-економічних зв’язків між Україною та Іраком. Багато впливових іракських бізнесменів залишили країну. Представники бізнесових кіл відкривають представництва в сусідніх арабських країнах і здійснюють торгівлю з території цих країн. З міркувань безпеки, українські підприємства не відкривають свої представництва та не створюють спільні підприємства на території Іраку.
Працівники Посольства, через складну безпекову ситуацію, не можуть безперешкодно пересуватися навіть у столиці країни – місті Багдаді, та відвідувати більшість з іракських міністерств.
Відсутність відповідної нормативно-правової бази двостороннього торговельно-економічного співробітництва.
На сьогодні розроблені проекти двосторонніх угод, необхідних для подальшого розвитку торговельно-економічного співробітництва між двома країнами. Але переважна їх більшість вже тривалий час знаходиться на розгляді іракської сторони.
Республіка Ірак у своїх стосунках з абсолютною більшістю країн світу пов’язує розвиток економічних зв’язків із співпрацею у політичній сфері.
США в Іраку залишаються монополістом у сфері спрямування зовнішнього та внутрішньополітичного курсу країни. Цей чинник, в багатьох випадках, залишається головним при прийнятті стратегічних рішень щодо економічної розбудови країни. Аналіз переліку країн, які безперешкодно отримують найбільш привабливі проекти на території Іраку (США, Японія, Німеччина, Франція, Італія), свідчить про те, що це є ті самі країни, які пішли на поступки у питанні списання зовнішнього боргу Іраку.
Невиконання іракською стороною домовленостей, які були досягнуті в ході проведення третього засідання спільної Комісії.
Іракською стороною виконуються дуже повільно або зовсім не виконуються більшість домовленостей, досягнутих в ході 3-го засідання Міжурядової українсько-іракської комісії з питань торговельного, економічного та науково-технічного співробітництва.
Крім того, з українського боку відзначаються наступні тенденції, які негативно впливають на розвиток відносин у сфері двостороннього економічного співробітництва:
- неналежний рівень оперативності реагування українських компаній на оголошені тендери та виконання необхідних умов щодо участі у них;
- загальна пасивність українських підприємств та компаній щодо пошуку партнерів в Іраку, участі у виставкових заходах на території країни та відвідування країни бізнес-делегаціями.
Іншим проблемним питанням є відсутність системи прямих банківських розрахунків між нашими державами, що змушує комерційні структури обох країн у разі реалізації економічних проектів здійснювати розрахунки через треті країни. Дана ситуація суттєво ускладнює процес розрахунків та створює умови для переведення частини фінансової діяльності комерційних структур обох країн у “тіньовий” сектор. |