Щодо зовнішньоекономічної ситуації в Іспанії (IIІ кв. 2009 р.)
У ІІІ кв. ц.р. з метою боротьби з кризою Урядом Іспанії не вводились заходи з обмеження імпорту. Проте Міністерством промисловості, туризму та торгівлі Іспанії на постійній основі здійснюються заходи щодо збільшення обсягів іспанського експорту, проводиться пропаганда на внутрішньому та зовнішньому ринках щодо споживання іспанських товарів.
Пріоритетом зовнішньоторговельної політики Іспанії залишалася диверсифікація експорту на ринки країн та регіонів, які мають суттєвий економічний потенціал та спроможні сприяти нарощуванню обсягів.
Міністерством промисловості, туризму та торгівлі продовжується реалізація Інтегральних планів розвитку ринків, направлених на експорт в США, Мексику, Бразилію, Марокко, Алжир, Туреччину, Росію, Індію, КНР, Японію та Південну Корею. Частка бюджету цього Міністерства на реалізацію Планів постійно зростає (898 млн. євро на 2009 р.).
За сім місяців ц.р. торговий дефіцит Іспанії склав 27,4 млрд. євро та зменшився на 54 % у порівнянні до аналогічного періоду 2008 р.
Коефіцієнт покриття експортом імпорту становив 0,82, що є найбільшим показником у зовнішній торгівлі з березня 2002 р. Основними експортними секторами залишалися машини та обладнання (20,3 %), автомобілі (17,6 %). Експорт товарів з Іспанії склав 91,7 млрд. євро, що на 20,1% менше аналогічного показника за відповідний період минулого року. Імпорт товарів в країну знизився на 31,6 %, до 119,1 млрд. євро.
Обсяги експорту з Іспанії машин та обладнання впали на 21,1 % в річному вимірі. Експорт продукції автомобільного сектору знизився на 26,3 %, у т.ч. продажі автомобілів (-21,1 %) та запчастин до них (-36,7 %). Експорт харчових продуктів (частка - 16,3 %) та хімічної продукції (14,8 %) впав відповідно на 5,8 % та 11,3 %. У порівнянні до аналогічного періоду 2008 р. постачання з Іспанії нехімічних напівфабрикатів (частка - 11,3 %) зменшились на 30,3 %, у той час як споживчих товарів (частка 9,2 %) тільки на 0,4 %.
Імпорт енергоносіїв (частка – 16 %) зменшився на 46 %, у т.ч. нафти та нафтопродуктів (-52 %) та газу (-22,2 %).
Левову частку в експорті товарів з Іспанії продовжували займати країни ЄС (69,4 %, у т.ч. 57,1 % - єврозона). Постачання у Францію (частка – 19,6 %) зменшився на 17,4 %, а в Німеччину (частка 11,3 %) – на 16 %. Продажі до третіх країн (частка – 30,6 %) впали на 18,3 %, у т.ч. до позаєесівських європейських країн – на 29,8 %.
Закупівлі товарів Іспанією з країн ЄС (частка 58,4 %) зменшились на 27,5 %, у т.ч. на 27,9 % з країн єврозони. Більш всього імпорт впав з Німеччини (-28,3 %; частка - 15,2 %) та Франції (-24,9 %; частка – 12,2 %). Імпорт з інших країн світу (частка 41,6 %) зменшився на 36,7 %, у т.ч. на 43,6 % з європейських країн, що не входять до ЄС.
Експорт з Іспанії в СНД зменшився на 49,2 % (до 1,05 млрд. євро), а імпорт з цих країн – на 61,9 % (до 3,33 млрд. євро).
Україна займала ІІ-ге місце (після РФ) серед країн СНД за обсягами зовнішньої торгівлі з Іспанією (469,7 млн. євро; частка – 10,7 %). Експорт товарів з Іспанії до України склав 105,3 млн. євро (-56,4 %), а імпорт з України – 363,4 млн. євро (-9,5 %; частка – 11,0 %).
Спостерігалося значне зростання постачань товарів в Іспанію з Киргизстану (у 6,2 р.б.) та Молдови (у 2,7 р.б.), але їх загальна частка в імпорті з СНД є незначною (менше 0,1 %). Імпорт Іспанією з решти країн СНД значно впав - від (‑)54,1 % (РФ) до (‑)95 % (Білорусь та Таджикистан).
|