Співробітництво між Україною та Туреччиною у різних галузях
Енергетика
Співробітництво України з Турецькою Республікою (ТР) у сфері енергетики є одним із ключових елементів формування стратегічного партнерства між двома країнами. На даний час цей елемент перспективного партнерства, передусім, означений переважно односторонніми діями обох країн, спрямованими на забезпечення енергетичної безпеки шляхом розвитку або модернізації нафто і газотранспортної систем, диверсифікації джерел і шляхів постачання енергоносіїв, пошуку або розвитку родовищ енергоресурсів на власних територіях.
Ключовим практичним інтересом для обох сторін могли б стати проекти з реалізації енергетичних програм по модернізації газотранспортної системи та інших об’єктах енергетичної інфраструктури України, а також турецького Уряду - створення сектору атомної енергетики, будівництва гідроелектростанцій, газо- та нафтопроводів, започаткування спільної діяльності у двосторонньому або багатосторонньому форматі у сфері спільної розвідки та видобутку енергоресурсів на шельфі Чорного моря та в третіх країнах.
Україна, володіючи значним досвідом у спорудженні та експлуатації нафто- та газопроводів, а також маючи всі необхідні для цього потужності, могла б разом з турецькими компаніями взяти активну участь у розбудові та розширенні існуючих трубопроводів, зокрема, в рамках міжнародних проектів будівництва газопроводу «Набукко» та нафтопроводу Самсун – Джейхан.
У цьому контексті в Туреччині активно працює українське «Сумське машинобудівне науково-виробниче об’єднання ім. М.В.Фрунзе», а також українська металургійна компанія «Метінвест».
У сфері атомної енергетики Україна готова взяти участь у програмі створення та експлуатації в Туреччині атомних електростанцій, зокрема, в частині їх будівництва та підготовці обслуговуючого персоналу.
Транспорт
Українсько-турецьке співробітництво у транспортній сфері найбільш активно розвивається в галузі авіації, морських і автомобільних перевезень. Зокрема, за кількістю міст, в які здійснює регулярні рейси турецька авіаційна компанія «Турецькі авіалінії», Україна посідає друге місце, поступаючись лише ФРН. Авіарейси здійснюються зі Стамбула до Києва, Дніпропетровська, Харкова, Донецька, Одеси Сімферополя та Львова.
Регулярне повітряне сполучення між Україною та Туреччиною здійснюється на підставі Угоди між Урядом України та Урядом Турецької Республіки про повітряне сполучення від 27 листопада 1996 року. За результатами експертних консультацій у сфері цивільної авіації (22–23 червня 2011 року, м. Київ) сторони узгодили проект нової міжурядової Угоди про повітряне сполучення, яку було укладено у ході проведення першого засідання Стратегічної ради високого рівня між Україною та Турецькою Республікою 22 грудня 2011 року. Станом на сьогодні ця Угода ще не набула чинності.
У системі морського сполучення між Україною і ТР на сьогоднішній день на постійній основі функціонують поромні сполучення між портами Іллічівськ-Деріндже, Іллічівськ-Стамбул – вантажний порт «Хайдарпаша», Євпаторія-Зонгулдак та Скадовськ-Зонгулдак. та Севастополь-Зонгулдак.
З огляду на наявність інфраструктури залізничного транспорту в порту «Південний», проект зазначеного сполучення між Одесою та Стамбулом передбачає транзит вантажних транспортних засобів територією України до Польщі, інших країн Центрально-Східної Європи (Чехії, Словаччини, Угорщини, Білорусі) та країн Балтії (Литви, Латвії, Естонії). За оцінками обох сторін, започаткування даного поромного сполучення сприятиме суттєвому збільшенню транспортних перевезень по лінії Північ-Південь, а також залученню турецьких транспортних і торговельних компаній до українсько-білорусько-литовського проекту комбінованих залізничних перевезень «Вікінг».
Важливим аспектом у плані посилення транспортно-економічного значення проекту «Вікінг» для обох країн є започаткування практичної роботи з реалізації проекту залізнично-поромних перевезень між Україною і ТР українською компанією «Укрферрі» та керівництвом морського порту міста Самсун. Відповідно до Протоколу, підписаного між зазначеними сторонами 2 грудня 2010 року, визначено конкретний перелік робіт і терміни їх виконання з метою створення сучасного залізнично-поромного терміналу в порту Самсун. Передбачається також, що поромне сполучення Одеса-Самсун у подальшому буде включене до системи поромних сполучень між Україною, Болгарією і Грузією.
Реалізація цього проекту дозволить створити новий транспортний коридор ЄС - ТР і з мінімальними часовими параметрами здійснювати перевезення до ТР вантажів не лише з країн Балтії, Білорусі, Центральної Європи, а також їх транзит до Ірану, Іраку та інших країн Близького і Середнього Сходу.
Автомобільні перевезення між Україною і ТР здійснюються на основі дозволів на здійснення міжнародних автомобільних вантажних і пасажирських перевезень, кількість та типи яких визначаються щорічно за результатами засідань Змішаної українсько-турецької комісії з питань міжнародних автомобільних перевезень. У контексті перспектив розвитку співпраці у транспортній сфері необхідно продовжувати послідовну роботу щодо забезпечення взаємодії сторін у процесі розбудови інфраструктурних об’єктів у морських портах України та ТР на Чорному морі. Відповідна співпраця сторін повинна спрямовуватися на забезпечення комплексного розвитку поромного сполучення між чорноморськими портами двох країн і збільшення обсягів морських вантажних перевезень, в тому числі завдяки комбінованим перевезенням із використанням залізничного транспорту.
У цьому контексті виняткового значення має підписана 25 січня 2011 року в Києві Угоди між Кабінетом Міністрів України та Урядом Турецької Республіки про організацію міжнародного прямого вантажного залізнично-поромного сполучення Україна – Турецька Республіка.
Ключовою метою спільних українсько-турецьких проектів у транспортній сфері має бути створення трансконтинентальних транспортних коридорів, зокрема Балто-Чорноморського, в якому Україна і ТР відіграватимуть ключову транспортно-економічну роль.
|