Внутрішньополітична ситуація в ОАЕ
Внутрішньополітична ситуація в ОАЕ протягом 2008 р. залишалась стабільною.
Основними чинниками цього є:
- високі економічні показники
- ефективна вертикаль владних структур, що ґрунтується на монархічному принципі управління з певними елементами демократії
- а також ефективно діючий апарат правоохоронних структур.
Влада докладала значних зусиль для покращення ситуації навколо внутрішніх викликів, головними з яких були:
- наслідки глобальної фінансової кризи,
- стрімка інфляція,
- зменшення капіталізації фондового ринку,
- кризові явища на ринку нерухомості,
- демографічна ситуація,
- боротьба з корупцією та незаконною міграцією,
- різке зростання вартості продуктів харчування тощо.
Спостерігалось поступове зміцнення позицій Федеральної Національної Ради (ФНР) ОАЕ.
Однією з головних подій стало внесення 2 грудня змін до Конституції ОАЕ та значне розширення повноважень ФНР (парламенту) країни. Зокрема, ФНР, яка раніше розглядала виключно питання внутрішнього життя, отримала право брати участь в обговоренні та формуванні зовнішньої політики; термін повноважень депутатів збільшено з 2 до 4 років; прем’єр-міністру, його заступникам та федеральним міністрам заборонено займатись іншою професійною діяльністю тощо. Механізм формування органу наразі залишився без змін (половина складу призначається владою, а половина – комітетом виборців).
17 лютого Президент ОАЕ шейх Х.З.Аль Нагаян затвердив новий склад уряду держави, поданий Віце-президентом, Прем’єр-міністром ОАЕ шейхом М.Р.Аль Мактумом. У цьому контексті привертає увагу, що до нового складу призначено багато фахівців, які не є членами правлячих родин, проте мають значний досвід роботи у відповідних сферах.
У вересні Мінекономіки ОАЕ оприлюднило щорічний звіт про економічний та соціальний стан країни. Міністр економіки С.С.Аль Мансурі зазначив, що звіт свідчить про спроможність економіки ОАЕ пристосуватися до будь-яких умов та змін у світі. Згідно з документом, у 2007р. ВВП у порівнянні з 2006р. зріс на 16,8%, склавши 729,7 млрд дирх. (199,9 млрд дол. США). На ненафтовий сектор прийшлося 467,9 млрд дирх (128,2 млрд дол. США), тобто 64,1% ВВП. Інвестиційне зростання у минулому році сягнуло 22,6% у порівнянні з позаминулим, склавши 148,5 млрд дирх. (40,7 млрд дол. США). У соціальній сфері відмічається збільшення на 7,8% рівня зайнятості (до 3 млн 960 тис. осіб) та зменшення кількості неосвіченого населення з 12,6% у 2000р. до 9% у 2005р.
У внутрішньоекономічному житті найбільші потрясіння були викликані глобальною фінансовою кризою. Негативні тенденції почали проявлятись ще у липні, коли іноземні інвестори продали акції еміратських компаній на суму понад 250 млн дол. США. Наступне загострення кризових явищ відбулось у вересні. За оцінками експертів, з початку року фондовий ринок ОАЕ втратив більше 140 млрд дол. США. Найбільші втрати понесла дубайська біржа, капіталізація якої зменшилась з початку року на 67%. Незважаючи на активні зусилля влади, ситуація у фінансовій сфері держави залишається нестабільною, оскільки іноземні інвестори продовжують виводити свої капітали за кордон.
В результаті світової фінансової кризи та у зв’язку з практичним призупиненням зростання реального сектору світової економіки, короткостроковими пріоритетами діяльності керівництва Еміратів стали підтримка ліквідності банківсько-фінансових установ, а також галузі нерухомості країни (в першу чергу це стосується емірату Дубай, який є найбільш постраждалим від негативного впливу кризи через залежність від враженого ринку нерухомості). У стратегічному вимірі керівництвом країни продовжувалася робота щодо реалізації на території ОАЕ гармонійної, відносно ліберальної соціально-економічної політики. Урядом ОАЕ здійснюється реалізація трирічного стратегічного плану інфраструктурного розвитку держави для забезпечення сталого економічного зростання, реформування сфери освіти, національної та трудової політики, спрямованої на підвищення рівня зайнятості громадян. В планах Уряду також реформування державного сектору країни та підвищення його продуктивності шляхом передачі влади до федеральних міністерств. Найбільшим противником останніх змін виступав Віце-президент, Прем’єр-міністр ОАЕ, Правитель Дубая шейх М.Аль Мактум. Проте, у зв’язку із глибокою структурною кризою в Дубаї та вірогідною фінансовою підтримкою з боку емірату Абу Дабі, можна прогнозувати, що відповідні задуми будуть реалізовані і дубайський лідер втратить частину владних повноважень та автономії. За оцінками експертів, девелоперський та туристичний бум виявились досить уразливими, оскільки критично залежать від іноземного капіталу. Регресуючий будівельний ринок Дубаю може фактично нівелювати здобутки емірату у досягненні фінансової незалежності від Абу Дабі, який суттєвий прибуток отримує від продажу нафти. Наразі прогнозується зниження цін в Дубаї на 20% і більше. Значна кількість об’єктів заморожені, здійснюються масштабні скорочення персоналу. Зі свого боку, влада продовжує запевняти у здатності владнати ситуацію та надати допомогу інвесторам.
Впродовж 2008 року велика увага приділялась інвестиційній діяльності. Зокрема, в липні Національна нафтова компанія Абу Дабі “ADNOC” уклала угоду з “ConocoPhillips” щодо спільного будівництва резервуарів для зберігання нафтового газу в районі суходільного газового родовища Шах (вартість проекту 10 млрд дол. США). Того ж місяця ОАЕ уклали угоду з малайзійською компанією “MMC” щодо будівництва в еміраті Аджман вугільної електростанції потужністю 1000 МВт та вартістю близько 2 млрд дол. США. 30 серпня ОАЕ оголосили про початок будівництва найбільшого у світі заводу з виробництва алюмінію вартістю більше 6 млрд дол. США та потужністю 700 тис. т алюмінію на рік. 13 червня стало відомо про налаштованість Уряду ОАЕ побудувати до 2013р. залізницю довжиною майже 800 км. Вона з’єднає всі 7 еміратів, а у подальшому стане частиною пан-аравійської залізниці.
ОАЕ активно інвестували свої капітали в іноземні ринки. У той же час, фінансова криза вже почала впливати на інвестиційну стратегію. Так, інвестиційний фонд “Dubai World” 23 вересня заявив про відмову від купівлі російської Першої генеруючої компанії оптового ринку електроенергії за 5,3 млрд доларів США. З іншого боку, державна інвестиційна компанія Абу Дабі (“Abu Dhabi Investment Authority – ADIA”) понесла суттєві втрати в результаті краху фінансової піраміди Б. Мадоффа у США. За інформацією газети „Нью-Йорк Таймс”, “ADIA” з 2005р. інвестувала у піраміду до 400 млрд доларів США через фонд “Fairfield Sentry Fund”. Еміратська газета „Аль Іттіхад” спростувала дані щодо обсягів втрат, хоча і підтвердила факт інвестування у “Fairfield Sentry Fund”.
Поточний рік в ОАЕ проходив під гаслом “національної ідентичності”. Для оптимізації національної демографічної політики, 1 вересня Віце-президент, Прем’єр-міністр ОАЕ шейх М.Р.Аль Мактум затвердив низку рекомендацій для скорочення кількості іноземців, які проживають в Еміратах, представлених Національною адміністрацією щодо демографічної структури. Ініціативами, зокрема, передбачається запровадження нових технологій та обладнання, які потребуватимуть меншої кількості персоналу. Ця проблема є однією з найскладніших для місцевої влади, оскільки корінні еміратці складають близько 20% усього населення держави. Для подолання негативних явищ у демографічній ситуації розглядається, зокрема, можливість надання громадянства ОАЕ громадянам інших країн регіону, зменшення іноземних спільнот, щоб їх чисельність не перевищувала більше, ніж на чверть кількість еміратців, обмеження продажу нерухомості іноземцям тощо. 6 травня ФНР рекомендувала виконавчій владі обмежити строки перебування іноземців на території держави до 6 років, починаючи з домашньої прислуги та працівників у сільському господарстві. У подальшому рекомендовано розповсюдити дію змін також на всіх іноземців, які працюють у ВЕЗ. З іншого боку, з метою заохочення до проживання в ОАЕ іноземців, які є “корисними” для країни (зокрема, бізнесменів, інженерів, профільних спеціалістів і т.д.), у травні Нацбанк Дубаю запровадив систему накопичувальних рахунків для іноземних громадян, котрі проживають і працюють в ОАЕ. Проект передбачає створення пенсійного фонду, з якого іноземці, при досягненні відповідного віку, зможуть отримувати виплати.
Крім скорочення кількості іноземців, влада продовжувала докладати зусиль для подолання проблеми безробіття серед корінного населення. У державі діє низка програм підготовки національних кадрів, продовжується „націоналізація” певних професій (тобто працівники на ці посади мають найматись виключно з числа еміратців), вживаються заходи щодо компаній, які не виконують державні програми у цій сфері.
У грудні Тимчасова комісія ФНР з питань експатріантів оприлюднила доповідь, згідно з якою кількість іноземців, що проживають в ОАЕ складає 5,4 млн. Кількість населення країни на кінець поточного року сягає 6,3 млн осіб, з них 3,1 млн зареєстровані у Мінпраці, 2,4 – у МВС (управління громадянства та реєстрації), кількість місцевих громадян становить 900 тисяч (працюють з них 250 тисяч). 87% робочої сили становлять вихідці із країн Азії. 1,9 млн людей, що проживають в ОАЕ – діти та жінки сімей іноземців.
Знаковою подією стало оприлюднення 21 квітня документа “Політика ОАЕ щодо оцінки та потенційного розвитку мирної ядерної енергетики”. У процесі його підготовки Емірати вивчали досвід інших країн, провели консультації з МАГАТЕ та підписали Додатковий протокол, який дозволяє інспекторам цієї організації проводити спостереження за реалізацією програми. Передбачається, що ядерне паливо буде імпортуватись від “заслуговуючих на довіру іноземних партнерів”. Утилізацію відпрацьованого палива також планується доручити компаніям, які спеціалізуються на цій діяльності. Серед потенційних партнерів фігурують США, Франція, Велика Британія, Росія та Японія. Протягом 7 наступних років ОАЕ додатково потребуватимуть понад 22 ГВт електроенергії. За планами влади, у 2020р. АЕС мають виробляти близько 30% електроенергії.
Надзвичайно важливим для ОАЕ є забезпечення продовольчої безпеки. Зважаючи на стрімке зростання вартості харчової продукції у світі, недостатній рівень її виробництва та введення певних квот основними країнами-експортерами, еміратська влада змушена шукати альтернативні джерела імпорту. Крім розвитку власного виробництва, ОАЕ дедалі більше вивчають можливість придбання сільськогосподарських потужностей в іноземних державах з їх подальшим технологічним та технічним удосконаленням. 26 серпня еміратський холдинг “Al Qudra” оголосив про наміри придбати або взяти в управління більше 400 тис. га сільськогосподарських земель за кордоном, у т.ч. в Україні, впродовж 2009р. Наразі у власності компанії знаходиться 1,5 тис. га угідь у Марокко та Алжирі.
Ще одним фактором, який негативно впливає на ситуацію у країні, є значна інфляція та стрімке зростання цін на споживчі товари. Навесні влада ОАЕ встановила цінові обмеження на 16 основних продуктів харчування для недопущення їх подорожчання впродовж року більше, ніж на 30% (за наявною інформацією, вартість продуктів у 2007р. збільшилась у середньому на 70%). 2 вересня Департамент планування та економіки емірату Абу Дабі оприлюднив дані щодо інфляції, яка сягнула 12,88% або майже прогнозованого на весь 2008р. рівня. Ця проблема завдає помітний вплив не лише на рівень життя населення, але й на місцевий ринок праці. Швидке подорожчання життя в регіоні сприяє масовому відтоку іноземних працівників. Зважаючи на те, що корінні еміратці складають лише близько 1/5 населення Еміратів, значне скорочення кількості іноземців може мати катастрофічні наслідки для життєдіяльності держави. На думку фінансових аналітиків, каталізатором інфляційних процесів є прив’язка еміратського дирхама до долара США. Для вивчення цього питання була створена експертна комісія. 9 квітня Віце-президент, Прем’єр-міністр ОАЕ шейх М.Р. Аль Мактум провів зустріч із зазначеною комісією, за результатами якої прийняв рішення не змінювати існуючу валютну політику.
Водночас, масштабні проекти, започатковані Еміратами, призвели до подальшої експлуатації задіяних на них робітників-експатріантів, переважно, з азійських країн (Індія, Пакистан, Бангладеш, Непал). Після минулорічних акцій протестів 2007 р. робітників державні органи виявили більшу увагу до цієї проблеми. Міністерство праці ОАЕ розробляє, з урахуванням рекомендацій Міжнародної організації праці, проекти нових регулятивних документів, спрямованих на покращення ситуації. ОАЕ постійно піддаються критиці з боку організації “Human Rights Watch”, яка звинувачує владу у недостатніх зусиллях. Серед основних зауважень називається заборона на формування профспілок та проведення мирних страйків. Зі свого боку, Емірати називають такі звинувачення необґрунтованими. Як наслідок непоодиноких випадків затримки заробітної плати або її неповної виплати, впродовж звітного періоду відбулись кілька страйків будівельників. У ході одного з них близько 800 незадоволених працівників блокували кілька вулиць у Дубаї, розбили два десятки автомобілів та вікна у сусідніх будинках. Влада була змушена використати спеціальні загони поліції.
Впродовж звітного періоду спостерігалась активізація дискусії навколо введення в Еміратах вже до кінця 2008р. ПДВ (від 3% до 5%). Під час грудневого саміту на рівні РСЗ, держави-учасниці погодили запровадження податку з 2012р.
Одним з важливих факторів успіху в реалізації економічних перетворень є сприятливий виконавський клімат у державі – за даними організації “Transparency International” ситуація із рівнем корупції в ОАЕ є однією з найкращих серед арабських країн. У той же час, міжнародний рейтинг “Індекс економічної свободи - 2008” дав ОАЕ 7 місце серед держав Близького Сходу та Північної Африки (63 місце у світі), причому такі показники, як торговельна і податкова свобода значно вище загальносвітового рівня.
Все більшого розвитку набуває діяльність Уряду ОАЕ із захисту довкілля, пошуку енерго- та ресурсозберігаючих технологій. Влада інвестує у дослідження альтернативних джерел енергії, намагається ефективно використовувати промислові відходи та технічну прісну воду. Планується реалізувати низку проектів щодо збору в атмосфері та з викидів промислових об’єктів двоокису вуглецю, його переробки і нагнітання до нафтових свердловин, будівництва у пустелі першого у світі повністю екологічно чистого міста “Masdar” з населенням 15 тис. осіб. Для здійснення цих планів Абу Дабі планує виділити 15 млрд дол. США. Наприкінці січня 2008р. було оголошено, що еміратська компанія “Masdar” побудує в ОАЕ найбільшу у світі електростанцію на водні потужністю 500 МВт.
Стратегічним завданням для Еміратів є скорочення вдвічі рівня споживання води протягом наступних п’яти років. З цією метою у державі діє програма „Національний екологічний слід”. ОАЕ стали третьою після Японії та Швейцарії державою, яка працює над скороченням споживання ресурсів. 8 вересня Міністерство води ОАЕ оголосило, що з 2009р. вступає в дію закон, який охоронятиме національні водні ресурси. У державі буде створено єдину інформаційну базу щодо водних запасів у кожному еміраті, що допоможе скоротити перевитрати води. Крім того, планується побудувати впродовж п’яти років 68 нових водосховищ до вже існуючих 140. Наразі 80% прісної води в ОАЕ використовуються для сільськогосподарських та промислових цілей.
Експорт ОАЕ за даними Центробанку ОАЕ у 2008р. становитиме близько 247 млрд дол. США. Позитивне торговельне сальдо країни складе 90 млрд дол. США. Слід зазначити, що зростання імпорту в країну перевищило 21% і значно активізувався експорт ненафтових галузей економіки, особливо це стосується експорту з ВЕЗ.
ОАЕ у 2008 р. мали бездефіцитний бюджет на рівні 9,5 млрд дол. США (зростання на 22,8% по відношенню до попереднього року). Основними статтями видатків є соціальна сфера – на 70% підвищено витрати на оплату праці державних службовців та збільшено пенсії. 33% виділено на статтю „Безпека та юстиція”. Значні кошти спрямовано на реалізацію „Стратегічного плану розвитку країни протягом 2008-2010рр.”.
21 жовтня урядом ОАЕ затверджено рекордний бюджет на 2009р. на рівні 11,53 млрд дол. США (зростання на 21% по відношенню до попереднього року). Основними статтями видатків є соціальна сфера – галузь освіти та сектор послуг (в першу чергу медичних) отримали 23 та 37% бюджету відповідно. Закладена у бюджеті ціна нафти у 55 дол. США, на думку аналітиків, може призвести до появи дефіциту бюджету на рівні 1,2% від ВВП. |