Нормативна база Грузії
Стосовно нормативних і організаційно-правових засад
створення та порядку реєстрації
юридичних осіб в Грузії
1. Нормативна база щодо створення підприємств, у тому числі з іноземним капіталом, регламентована Законами Грузії «Про підприємцях» (28.10.94), Закон «Про заохочення і гарантію інвестиційної діяльності» (12.11.96), «Про ліцензії і дозволи» від 24.06.2005р. «Про порядок видачі дозволів на концесії іноземним країнам та компаніям» (21.12.94).
2. Органом державної реєстрації, відповідно до змін у діючому законодавстві Грузії, з 1 вересня 2005р. є податкова державна адміністрація за місцем реєстрації суб’єкта господарювання. Згідно змін до Закону Грузії «Про підприємництво» усі процедури, пов'язані з реєстрацією нових підприємців здійснюються за принципом «єдиного вікна» та тривають до 3 днів в одному відомстві – податковій інспекції (при старому режимі реєстрації підприємець повинен був звернутися спочатку до суду, а потім до податкової інспекції для постановки на облік. При цьому термін реєстрації в обох відомствах становив до 20 днів). Якщо в 3-дений термін податковий орган не надав відповіді заявнику, то підприємство вважається таким, що фактично зареєстроване.
Процедура отримання реєстраційного посвідчення індивідуального підприємця – платника податків, в т.ч. фізичною особою-іноземцем, що має намір працювати індивідуальним підприємцем, визначена ст. 100-101 нового Податкового Кодексу Грузії від 22.12.2004р.№ 692-вс (набув чинності з 01.01.2005р.) та відповідними положеннями Закону Грузії «Про ліцензії і дозволи» від 24.06.2005р. При цьому, процедура реєстрації та постановки на податковий облік підприємців в Грузії здійснюється одночасно протягом одного робочого дня на безкоштовній основі (реєстраційний або державний збір за реєстрацію фізичної особи - підприємця відсутній) в місцевій податковій інспекції або об’єднаній регіональній адміністрації за місцем мешкання підприємця або місцем відкриття його майбутнього бізнесу. Для отримання дозволу на працевлаштування в Грузії, фізична особа-іноземець повинна подати до місцевій податковій інспекції (або об’єднаної регіональної адміністрації): заповнену анкету (видає безкоштовно податковий орган), що засвідчується нотаріально; оригінал закордонного паспорту та заяву, встановленого зразка, в якій вказується адреса за якою має бути зареєстрований бізнес підприємця. По завершенні процедури реєстрації, індивідуальному підприємцю - фізичній особі видається реєстраційне свідоцтво встановленого зразка, в якому міститься його індивідуальний код.
3. Організаційно-правовими формами створення юридичних осіб в Грузії є:
- індивідуальне підприємство;
- товариство з солідарною відповідальністю;
- командитне товариство (хоча б одна особа має нести майнову відповідальність);
- товариство з обмеженою відповідальністю (статутний капітал не менш ніж 200 ларі = 120 дол.США /1 дол.США = 1,41 ларі/);
- акціонерне товариство (статутний капітал не менш ніж 15 тис. ларі);
- кооператив;
- союз /асоціація, що засновуються не менш ніж 5 особами; фонд (діють, як громадські організації, діяльність яких регулюється Цивільним Кодексом Грузії).
4. Для відкриття та реєстрації підприємства будь якої організаційно - правової форми, до відповідного податкового органу надаються наступні документи:
а) заява (для фізичних та юридичних осіб - засновників складається з відображення назви майбутнього підприємства, організаційно-правової форми, юридичного адреси, видів діяльності, даних про засновників: П.І.Б., дати та місця народження, професії, місця мешкання, а для засновників - юридичних осіб, додатково надається назва підприємства, його реєстраційні дані і баланс за останній рік).
При реєстрації, додатково до заяви, також надаються:
- для командитних товариств - дані про засновників та суми їх внесків.
- для товариств з обмеженою відповідальністю (якщо засновниками є юридичні особи) – розмір статутного капіталу, дані про внески кожного із засновників, П.І.Б., дата та місця народження, професія, місця проживання кожного керівника та членів спостережної ради підприємств – засновників, документи про призначення кожного керівника та обрання членів спостережної ради;
- для акціонерних товариств - документи про призначення кожного керівника та обрання членів спостережної ради;
б) статут;
в) документи щодо оцінки майнових внесків засновників.
5. За реєстрацію відповідних юридичних осіб Грузії, стягується наступний державний збір для наступних організаційно-правових форм:
- індивідуальне підприємство (не стягується);
- товариство з солідарною відповідальністю (60 ларі);
- командитне товариство (80 ларі);
- товариство з обмеженою відповідальністю (160 ларі);
- акціонерне товариство (360 ларі);
- кооператив (120 ларі);
- союз /асоціація/, фонд (60 ларі).
6. При заснуванні та реєстрації в Грузії підприємств, заснованих на іноземному капіталі, застосовуються національний режим, що розповсюджується на грузинські с.п.д. При цьому, з прийняттям в Грузії Закону «Про заохочення і гарантію інвестиційної діяльності» скасовано державну реєстрацію іноземних інвестицій, а їх облік здійснюється на підставі статистичних звітів підприємств, як юридичних осіб.
7. Згідно діючого законодавства Грузії реєстрація представництв компаній - нерезидентів в Грузії не здійснюється, їх облік в грузинських державних установах не ведеться.
8. Філії або представництва компаній Грузії не мають статусу самостійної юридичної особи, та є такими, що повністю працюють в структурі та під контролем головної організації.
9. Створення в Грузії підприємств, заснованих на іноземному капіталі не передбачає для іноземних інвесторів пільг в податковій та митних сферах*. При цьому, з прийняттям у 1996 році Закону «Про заохочення і гарантію інвестиційної діяльності» в Грузії скасовано державну реєстрацію іноземних інвестицій, а їх облік здійснюється на підставі статистичних звітів підприємств, як грузинських юридичних осіб.
10. У грузинському законодавстві відсутня така норма, як «кваліфікаційна іноземна інвестиція» стосовно створення юридичних осіб за участю іноземного капіталу.
11. Також у відповідних державних установах Грузії не ведеться облік та відсутня реєстрація грузинських майнових і грошових інвестицій за кордон.
12. Порядок надання землі, надр чи майна у концесію нерезидентам с терміном до 49 років регулюється Законом Грузії «Про порядок видачі дозволів на концесії іноземним країнам та компаніям» від 21.12.94р. При цьому, надання землі, надр чи майна у концесію резидентам Грузії чинним законодавством не передбачено.
ПАРЛАМЕНТ ГРУЗІЇ ПРИЙНЯВ ЗАКОН ПРО ВІЛЬНІ ІНДУСТРІАЛЬНІ ЗОНИ
Парламент Грузії 20 червня 2007р. прийняв Закон «Про вільні індустріальні зони». Проти проголосувало три депутати з 111. Закон передбачає умови створення і функціонування вільних індустріальних зон. Зокрема, вільна індустріальна зона – це територія з певними межами і із спеціальним статусом, яка може бути створена будь-якою юридичною або фізичною особою на території не менше 10 гектарів. Вона представляє різновид вільної зони згідно Митному кодексу Грузії з додатковими податковими пільгами, на які не розповсюджуються компетенція органів місцевого самоврядування.
В законі враховано альтернативну позицію фракції «Права опозиція», за пропозицією якої, пільговий податковий режим у вільних індустріальних зонах повинен розповсюджуватися на товари, вироблені тільки в цій зоні.
Згідно закону, земельні ділянки, які знаходяться в держвласності, і розташовані на території вільних економічних зон (ВЕЗ), здаватимуться власникам в оренду строком на 49 років. Також, в ВЕЗ буде обмежена діяльність по виробництву і продажу зброї, хімічних і отруйливих речовин, ядерних матеріалів. Нагляд за ВЕЗ здійснюватиме Уряд Грузії і в цій зоні буде в ходу будь-яка валюта.
Фінансові операції в таких зонах можуть проводитися в будь-якій валюті, діючі у вільній економічній зоні іноземні компанії звільняються від податку на прибуток, на майно і ПДВ, для чого будуть внесені відповідні зміни у грузинське законодавство.
ВЕЗ може бути створена на основі ініціативи Уряду Грузії, або юридичних і приватних осіб. Уряд протягом місяця повинен розглянути заявку від юридичної або приватної особи і ухвалити рішення про видачу дозволу на створення ВЕЗ. Особа, що подає заявку, повинна представити також фінансові гарантії. Уряд до 1 вересня 2007р. визначить деталі гарантій. Саме до цього часу і планується введення закону в силу.
На першому етапі вільні зони планується створити в порту Поті, на території міст Хобі і Сенаки на заході Грузії. У вільних зонах буде спрощена процедура видачі ліцензій і дозволів на ведення бізнес - діяльності.
Вільна індустріальна зона є одним з видів вільної економічної зони, але її територія істотно більше. Дана територія повинна бути площею більше 100 гектарів. Ця зона може бути створена за ініціативою уряду або приватної особи або компанії. У вільній індустріальній зоні діють ті ж правила регулювання, що і у вільній економічній зоні, але плюс до цього можуть бути встановлені додаткові пільги, які, в основному, торкаються різних типів регулювання і спеціальних податкових режимів. Податковім пільги не мають автоматично розповсюджуватися на підприємства, які раніше були розташовані в радіусі 100 кілометрів від даної зони. Податкові пільги можуть бути наданий лише компаніям, які виробляють продукцію в даних зонах для міжнародних ринків, і з використанням імпортної сировини.
При розробці цього законопроекту був використаний досвід Мальти і Люксембурга. |