Регуляція діяльності іноземних компаній на території Держави Кувейт та інших країн Перської затоки (довідка)
Агентська система роботи іноземних компаній
Відповідно до статті "Комерційного кодексу" Держави Кувейт від 1964 року "іноземні компанії не можуть займатися діловою діяльністю або відкривати свої представництва, окрім як через місцевого агента".
Агентська система роботи іноземних компаній, що діє на території Кувейту та інших країн Перської затоки, виконує дві функції.
Перша – апріорне встановлення юридичного контролю з боку місцевих громадян через юридичну норму володіння контрольного пакету місцевими фірмами при створенні СП, а також – штучне створення робочих місць для місцевого населення, оскільки в місцевих компаніях повинна дотримуватися квота для співробітників-громадян країни.
Друга функція – виконання перевірки і контроль діяльності іноземних компаній. Обов'язок детальної перевірки іноземних компаній стосовно їх сумлінності, придатності до виконання взятих зобов'язань в рамках певного виду діяльності, підготовка їх до легалізації діяльності на території Кувейту і участі в проектах переважно перекладена з державних інститутів на приватні структури-агенти, які в ході рутинних ділових контактів мають можливість виявити реальні можливості зарубіжних партнерів.
Приватні компанії-агенти займаються підготовкою документації іноземної компанії для реєстрації в державних органах, що регулюють і ведуть облік суб'єктів економічної діяльності.
Процедура реєстрації компанії.
Щонайпершими документами, необхідними для початку процедури реєстрації іноземній компанії через місцевого агента, є корпоративний профайл компанії та інтернет-сайт фірми. Профайл компанії в обов'язковому порядку додається до документів, які подаються на реєстрацію в місцеві державні органи.
В ході процедури реєстрації іноземної компанії державні службовці також в обов'язковому порядку перевіряють зміст корпоративного інтернету-сайту компанії, який повинен підтверджувати напрями діяльності, яким іноземна компанія має намір займатися на території Кувейту. У профайлі вказуються напрями діяльності компанії, список виконаних проектів із зазначенням строків, кошторисів, кількості працівників, застосованого обладнання та технологій, замовників проекту тощо.
Більшість компаній, що проявляють дійсну активність по встановленню ділових зв'язків з українськими партнерами, є відносно невеликими фірмами, зацікавленими в пропозиції агентських послуг іноземним компаніям.
Такі компанії зацікавлені в залученні великих іноземних компаній, наданні їм агентської і технічної підтримки при реєстрації, проходженні процедури прекваліфікациі, подачі тендерних пропозицій та ін.
Всі ці компанії зацікавлені в залученні саме великих компаній-підрядників, здатних пройти атестацію для участі у великих тендерах, оскільки від розміру проекту прямо залежить розмір комісійної винагороди.
Крім того, через наявність стратегічних проектів по розвитку інфраструктури і державних коштів, що виділяються на їх реалізацію навіть в умовах світової кризи, державні органи Кувейту ініціативно висувають пропозиції і запрошення великим іноземних будівельним компаніям, прагнучи викликати з їх боку інтерес до роботи на території Кувейту.
Профайл компанії (методичні рекомендації).
В англійській мові одне із значень слова "profile" – біографічна довідка. В російській та українській мові слово "профайл" ввійшло у значенні "довідка про компанію" (суб’єкт підприємницької діяльності).
У країнах Перської затоки (а також, наприклад, Сирії, Ірані) довідка про компанію (далі – профайл) є обов’язковим документом, який подається на всіх фазах ділової діяльності, починаючи від представлення компанії зацікавленим сторонам, реєстрації у місцевих органах влади, атестації та одержанні права вести ділову діяльність на території країни, поданні пропозицій на тендери тощо.
У загальних випадках профайл виконується в електронному вигляді у форматах .ppt та .pdf, у паперому варіанті у вигляді брошури формату А4, переплетену чи скріплену з аркушів формату А3 і повинен містити наступну інформацію (зразок для компаній будівельного профілю):
- Назва компанії
- Структурна схема компанії
- Коротка розповідь про компанію – сфери діяльності, цілі, філософія тощо.
- Рік заснування
- Стартовий капітал
- Поточний капітал та оборот
- Список діяльності та партнерів
- Список проектів
При переліку списку проектів подається наступна інформація
- 3-5 фотографій об’єктів – на нульовому циклі, при 50% готовності, на момент здачі в експлуатацію.
- Супровідний текст (назва проекту, місцеположення проекту, площа проекту, вартість проекту)
- Вказується також кількість працівників
- Список обладнання
- Технології, що використовуються у виробничому процесі
- Карта проектів
- Фінансова гістограма
- Список партнерів
- Список замовників
- Копії винагород, призів та грамот
- Контакти
Загальні вимоги до оформлення.
- Зображення у форматі .ppt повинні бути статичні. Використання ефектів анімації – небажане.
- Текст повинен бути виконаний простими шрифтами і повинен бути максимально лаконічним, оскільки профайли в першу чергу обов'язково використовуються при встановленні перших контактів з представниками місцевого бізнесу і служать для короткого ознайомлення із зацікавленими сторонами – потенційними партнерами, споживачами тощо.
- В подальшому профайли компанії використовують місцеві партнери-агенти для реєстрації компаній у місцевих регуляторних органах і при подальшому просуванні інтересів компанії на міжнародному ринку.
- Вузький і скорочений профайл компанії в обов’язковому порядку додається разом з комерційними пропозиціями та іншими документами при участі в тендерах.
Вимоги щодо реєстрації компанії.
Згідно законодавства держави Кувейт для іноземної компаній, що спеціалізуються в області виконання генеральних підрядів, розмір статутного капіталу визначений в 250 000 кувейтських динарів (1 динар – 3.46 дол. США поточний курс НБК станом на 05.05.09).
Діяльність таких компаній може охоплювати як виконання виключно будівельних робіт, так і робіт в області енергопостачання.
Компанії також можуть реєструватися. якщо спеціалізуються на обох видах робіт. Розмір статутного капіталу – 250 000 динарів.
Компанії реєструються в СТС – Центральному Тендерному Комітеті (Central Tender Committee).
Згідно з вимогами СТС, компанії поділяються на 4 категорії:
- Компанії, що виконують контракти великого об'єму – більше 3 млн. динарів
- Компанії, що виконують контракти на суму в рамках 2-3 млн. динарів
- Компанії, що виконують контракти на суму в рамках 1 млн. динарів
- Компанії, що виконують контракти на суму в рамках менше 1 млн. динарів
Впродовж першого року нова компанія не отримує категорію і не може займатися основною діяльністю – тобто виконанням будівельних контрактів.
Через рік нові компанії автоматично входять в категорію №4.
Перехід з категорії №4 у №3 відбувається в середньому через 1-2 роки.
Перехід в категорію №2 відбувається протягом 4-6 років і залежить від декількох чинників. В першу чергу, від об'ємів виконуваних проектів і замовника.
Компанія може перейти в категорію №2 впродовж коротшого періоду, якщо, наприклад, спільно з іншою крупною компанією займалася виконанням декількох урядових контрактів на суму більше 2-3 млн. динарів кожен.
Після легалізації засновницьких документів в міністерстві юстиції компанія отримує право на відкриття поточного рахунку для внесення статутного капіталу і продовження процедури реєстрації у відповідних інстанціях.
На думку місцевих консалтингових компаній, найбільш оптимальним варіантом реєстрації є наступний - найдоцільніше придбати вже готову місцеву, т.з. "заморожену" компанію, сертифіковану до категорії №3.
Цей варіант відрізняється наступними вигодами:
- Можливість придбання компанії, зареєстрованої за старими законами, що вимагають набагато меншого розміру статутного капіталу.
- У якості прикладу приводиться варіант придбання компанії зі статутним капіталом 100 000 динарів, за яку власник просить 150 тисяч динарів. Тобто, 100 000 динарів – як компенсацію вартості активів і 50 тис. – чисто на руки власникові. Внесення додаткового статутного капіталу не вимагається.
- За умови придбання компанії зникає потреба в додатковій процедурі відкриття рахунку, оскільки при покупці компанії новий власник отримує рахунки компанії, що діють.
- При покупці компанії з категорії №3 новий власник може негайно приступати до заняття основним видом діяльності, що допомагає уникнути період очікування в 1 рік.
- При покупці компанії можлива перереєстрація під новою назвою.
Водночас, при виборі цього варіанту необхідно враховувати, що відкривати рахунки в банку можуть лише особи, що мають місцеву реєстрацію, – "ікаму". В цьому випадку вони можуть безперешкодно відкрити ощадний рахунок. Відкрити поточний рахунок вони можуть не менше, ніж через 3-6 місяців після перевірки службою безпеки банку історії трансакцій клієнта.
|